Paramount
135 min
2001

Recenzija: NEBO BOJE VANILIJE / Vanilla Sky

Recenzija: NEBO BOJE VANILIJE / Vanilla Sky NEBO BOJE VANILIJE
(Vanilla Sky)

Aames (Cruise) bogati je i lijepi nasljednik i ženskar. Održava vezu s Julijom (Diaz), ali se ne želi obvezivati. Na jednoj zabavi sreće prijatelja (Lee) koji mu predstavlja poznanicu (Sofiju). Nakon noći kod Sofije Julija sačeka Aamesa, ponudi mu prijevoz i namjerno se surva u provaliju. Aames ostaje unakažen. Očajan je i ljubomoran na Sofiju. Sve naizgled krene po dobru kad ga jednog jutra Sofija pokupi s ulice, a liječnici mu najave da su našli način da mu srede lice.
NEBO BOJE VANILIJE / Vanilla Sky

Alejandro Amenabar dečko je o kojem se u posljednje vrijeme puno govori. Ovaj 29-godišnji španjolski redatelj proslavio se 1997. svojim horror "Abre los ojos" (Otvori oči) koji je i u Hrvatskoj postao miljenik kritike. Uspjeh "Otvori oči" omogućio je Amenabaru da naredni film snimi na engleskom jeziku, s respektabilnim budžetom i Nicole Kidman u glavnoj ulozi. Film "The Others" postao je veliki hit, uvršten je u konkurenciju Venecije, a Nicole Kidman priskrbio je nominaciju za Zlatni globus.
Istodobno, Hollywood je posegnuo i za Amenabarovim ranim radom "Abra los ojos". "Otvori oči" dočekao je američki remake kojeg je producirao Tom Cruise u okviru svoje tvrtke Cruise Wagner Films. Cruise u filmu glumi i glavnu ulogu, njegova nova ljubav Penelope Cruz u filmu se pojavljuje u istoj ulozi koju je glumila i kod Amenabara, a kao treće slavno lice u remakeu se pojavljuje i Cameron Diaz. Režiju remakea koji nosi naslov "Vanilla Sky" prihvatio je cijenjeni Cameron Crowe ("Jerry Maguire", "Korak do slave").

Nije osobita novost ni rijetkost da Hollywood radi imitacije europskih filmova. Neki put te imitacije radi i imitirani redatelj (kao Danac Borendal "Noćnog čuvara"). Neki put odabrani filmovi dožive velike preinake. U nekim slučajevima - recimo, Badhamovoj "Nikiti" - povođenje za izvornikom tako je slijepo i dosljedno da se ne možete otresti dojma čistog parazitizma.

Ono što je učinio Cameron Crowe negdje je na pola puta. Njegovo "Nebo boje vanilije" u mnogo čemu je slijepa imitacija "Otvori oči": dramaturški su čisti blizanci, slijed scena im je isti, znatan dio dijaloga također, čak i način na koji su poneke scene režirane. S druge strane, ta su dva filma po duhu čisti antipodi, toliko različiti da bi ih trebalo prikazivati u filmskim školama kao primjer kako dva različita pristupa mogu istovjetnu priču odvesti u protivnim smjerovima.

Amenabar je redatelj horrora. Svi njegovi filmovi pripadaju tom žanru, pa i "Abra los ojos". "Otvori oči" nastavak je specifične tradicije horrora koja nas preko Briana De Palme i Darija Argenta vodi do romantičarske književnosti. Amenabara zanima tvorba jezovite atmosfere, glavno mu je dramaturško oruđe umnažanje virtualnih fabularnih slijedova, tlapnji i halucinacija, sve dok gledatelj ne izgubi čvrsto fikcionalno uporište. Amenabar je zato kirurški hladan i apstraktan.

Crowea ništa od toga nije zanimalo. Kao i njegovi prethodni filmovi i "Vanilla Sky" je studija o moralu, odgovornosti i kvarljivosti. Umjesto narativnih apstrakcija, njegovi su likovi ljudi sa socijalnim životom, prijateljima, neprijateljima, roditeljima i problemima. "Nebo boje vanilije" sadrži elemente horrora tek u nužnim natruhama, ali zato sadrži jako melodramatsku sastavnicu. I "Nebo boje vanilije" i "Otvori oči" sadrže iznenađujući i po našem sudu logički prilično nategnut završni obrat, koji ne odajemo da vam ne pokvarimo gušt gledanja. Ali, čak i taj posve isti završni obrat kod Amenabara i Crowea ima drukčiji predznak. Kod Španjolca on je demonstracija scenarističke domišljatosti, završno okretaj zavrtnja koji služi da sasvim pogubite ontološku orijentaciju. Kod Camerona Crowea taj finale nije šlag na torti, nego torta sama: mjesto gdje likovi moraju presjeći etičke dvojbe, rezimirati svoju odgovornost i rekapitulirati prošlost. Amenabar je postmodernist koji se pita "koji je ovo uopće svijet?", Crowe modernist koji se prema "ovom" svijetu odnosi aktivistički.

Vjerojatno je da će "Vanillu Sky" dobar dio kritike i filmofila dočekati žargonom kulturnih vestalki i grmjeti protiv "masakriranja izvornika". "Vanilla Sky" neosporno ima mana. Ali, lavovski dio tih mana - uključujući logičku nedosljednost i prefabuliranost - "duguje" upravo izvorniku. Činjenica je da se "Vanilla Sky" prema "Abra los ojos" odnosi kao vatra prema vodi, ali izbor između ta dva svijeta svodi se na to volite li više slatko ili slano. Ono što je važno je to da se Croweov filmu ne može se zanijekati dosljednost, makar i dosljednost u izdaji.