Universal
124 min
2002

Recenzija: CRVENI ZMAJ / RED DRAGON

Recenzija: CRVENI ZMAJ / RED DRAGON CRVENI ZMAJ
(RED DRAGON)

Nakon što ga je doktor Lecter umalo ubio, Graham (Norton) se povukao iz FBI-ja i živi povučeno. Kad ubojica Crveni zmaj u mjesec dana ritualno izmasakrira dvije obitelji, Grahamov šef Crawford (Keitel) moli Grahama za pomoć. Graham traži pomoć od Lectera (Hopkins) koji, međutim, šifrirano pošalje ubojici poruku s Grahamovom adresom. Ubojica Dolarhyde (Fiennes) u međuvremenu upoznaje slijepu djevojku (Watson) i zaljubi se. U njemu se bore ubilački nagon i ljudska emocija.
CRVENI ZMAJ / RED DRAGON

Ali, "Manhunter" je nastao u druga vremena, vremena prije velikog praska. U to doba Thomas Harris je bio samo aerodromski pisac solidnih naklada i nikakvog kulturnog statusa. Njegovom "Crvenom zmaju" filmski su producenti promijenili naslov, realizirali ga kao skromni TV film, glavnu ulogu dali anonimcu Williamu Petersenu, a ulogu Lectera tek malo poznatijem Britancu Brianu Coxu. I knjiga i ekranizacija pali bi u zaborav da se pet godina kasnije nije dogodio fenomen zvan "Kad jaganjci utihnu". Demmeov triler snimljen po drugoj knjizi trilogije postao je zaglavnim kamenom suvremene pop-kulture, Hannibal Lecter raketiran je u orbitu masovne mašte, a psihološki se triler izvrgnuo u temeljni žanr dekadentnih devedesetih. Vlasnici filmskih prava na Lectera, obitelj De Laurentiis, iskazali su razumljivo htijenje da na uspješnoj franšizi zarade što više. Na tom im je putu stajala zapreka: poslovična sporost pisca Harrisa, čovjeka koji je u četvrt stoljeća napisao samo četiri knjige.
Talijanski medijski magnati okrenuli su se stoga "back catalogueu". Ekranizirali su roman s kojim je sve počelo, a kojeg je davno i blistavo ekranizirao Michael Mann. Ali, za razliku od Mannovog, film Bretta Ratnera nosi ime izvornika, čista je A produkcija i posjeduje zvijezde - Ralpha Fiennesa, Edwarda Nortona i Harveya Keitela. Čovjek bi dakle pomislio da je Harrisov predložak konačno dobio zasluženo uvažavanje. Nažalost, upravo je suprotno- "Crveni zmaj" postao je taocem vlastita lika. Poput letalnog virusa, doktor Lecter je ubio vlastitog udomitelja.

"Red Dragon" pogrešno je nazivati dijelom "trilogije o Lecteru" naprosto zato što famozni Hannibal Canibal u Harrisovoj knjizi (i prvom filmu) ima relativno marginalnu ulogu. Stvarni bad guy predloška je serijski ubojica Crveni zmaj, karakter čije potonuće u ludilo Harris u romanu pedantno rekonstruira, lik koji je zapravo puno zanimljiviji od Lectera. Ali, ljudi koji kupuju karte za "Red Dragona" ne žele vidjeti tek još jedan psihološki triler među mnogima, pa makar i dobar. Oni kupuju karte da vide Hannibala, pa su im zato scenarist Ted Tally i redatelj Ratner Hannibala i dali. Doktor Lecter se od rubnog epizodista pretvorio u glavni lik s kojim film počinje i završava, a da takva transformacija uopće nema uporište u priči. Scene s Lecterom u Ratnerovom filmu cijelo vrijeme usporavaju radnju, vuku unatrag i pažnju gledatelja premještaju s glavne priče na ono izvan i oko nje. Lecter je u "Crvenom zmaju" metastazirao poput tumora.

Psihološki trileri Thomasa Harrisa počivaju na osjećanju samoće, ranjivosti i straha. Traženje serijskih ubojica posao je koji kod Harrisa rade vidioci s osobitim talentom i maštom. Tu maštu plaćaju samoćom, ranjivošću i strahom. U Mannovom "Manhunteru" ta je samoća vizualno dočarana hladnim, antonionijevski otuđenim praznim kadrovima. Kod Bretta Ratnera o strahu i samoći se nažalost jedino priča: ona nikad ne postoji kao vizualna i filmska činjenica.
Razlika između davnog Mannovog filma i "Crvenog zmaja" utoliko je i razlika između visokog, vrhunskog Hollywooda i holivudske konfekcije. Bojimo se, nažalost, da ta dva filma opredmećuju i dvije različite filmske industrije: onu staru - usredotočenu na priču, dramaturgiju i emociju - i ovu novu, koncentriranu na marketing, medijski šlagvort i prodaju suvenira. Ovoj drugoj industriji Hannibal je preveć dragocjeni "brand" da bi vodila računa o tričariji kao što je filmski kvalitet.