103 min
2010.
The Expendables

Recenzija: PLAĆENICI / The Expendables

Recenzija: PLAĆENICI / The Expendables PLAĆENICI
(The Expendables)

Grupa vještih plaćenika predvođena vještim i prekaljenim Barney Rossom, biva unajmljena od strane CIA-e, sa zadatkom da se ubace u državu Južne Amerike i svrgnu njezina nemilosrdnog diktatora. Barney i njegov tim ubrzo saznaju da stvari i nisu onakvima kakve se čine na prvi pogled i da su uhvaćeni u opasnu mrežu prevare i izdaje, a jedna lokalna djevojka se posebno ureže u Barneyjevo srce. Budući da je misija ugrožena, a nedužan život u opasnosti, plaćenici se susreću s još većim izazovom; prijeti im uništenje.

PLAĆENICI / The Expendables

80-e godine su nedvojbeno bile svojevrsno zlatno/kultno doba akcijskog filma. Razdoblje u kojem su mnogobrojni danas legendarni akcijski štemeri započeli svoje karijere, osvojili srca publike i ostali tamo do dana današnjega. To je ujedno i razdoblje koje je u potpunosti promjenilo akcijski žanr i obilježilo ga za sva vremena naslovima kao što su "Predator", "Commando", "Terminator", "Rambo", "Bloodsport" te posebice "Die Hard" koji je ujedno i postavio neka nova pravila žanra. "Die Hard" je označio početak malo drugačijih, pametnijih akcijskih filmova, sa junakom od krvi i mesa koji priča malo ali zato radi mnogo, i izvrsno spojio fenomenalan humor, dramu i žestoku akciju. Clint Eastwood, Charles Bronson i Steve McQueen koji su žarili i palili 70-ih, unatoč tome što su i dalje bili aktivni i 80-ih, dobili su nasljednike u obliku mišićavih Arnolda Schwarzeneggera, Sylvestera Stallonea, Bruce Willisa, JC Van Dammea, Dolpha Lundgrena i ostalih akcijskih junaka koji su sve svoje probleme rješavali isključivo uz pomoć teškog naoružanja i mišića, uz pokoji prigodni zabavni one-liner tu i tamo. Koliko su filmovi tog razdoblja bili i ostali popularni još i dan danas, te koliko su utjecali na daljni razvoj akcijskog žanra, govori u prilog i sama činjenica da su polučili pregršt nastavaka i kopija, što dobrih, što lošijih, bilo A, B ili C produkcije. No, na žalost to razdoblje je već daleko iza nas. Akcijski filmovi su tehnički i stilski napredovali od tada (iako ne nužno na bolje), a mnogobrojni spomenti akcijski junaci su jednostavno nestali sa obzora žanra. Neki su se poput Schwarzeneggera povukli iz svijeta filma i bacili se u svijet politike. Drugi su se pak poput Chuck Norrisa ili Michalea Dudikoffa jednostavno povukli u zasluženu penziju (iako, ovaj potonji će se navodno reaktivirati sljedeće godine), dok su treći poput Jean Claude Van Dammea, Stevena Seagala, Dolph Lundgrena te još nekih, zaglibili u jeftinoj DTV (Direct To Video) produkciji štancajući negdje u Istočnoj Europi i po nekoliko filmova godišnje.

Slična stvar se skoro dogodila i Sylevesteru Stalloneu, glavnom akteru ove priče. Naime, Sylvester Stallone je u svojoj karijeri imao i uspona i padova, baš kao i gotovo svaki poznatiji glumac. Ali u razdoblju od 2000 pa do 2006. je zaista zaglibio na gotovo samom dnu i činilo se da nema izlaza. Njegova karijera se svela na jeftine i ispodprosječne DTV (Direct To Video) filmove kao što su "D-Tox" i "Avenging Angelo", ili pak na cameo pojavljivanja u nekim dječjim filmovima poput "Taxi 3" i "Spy Kids 3-D: Game Over". A ni nešto ozbiljniji "Shade" nije baš pridonio buđenju/usponu njegove karijere. Tada je Stallone odlučio napraviti drastičan potez! Negdje sredinom 2005. je najavio da namjerava snimiti nastavke dviju popularnih franšiza u svojoj karijeri, franšiza koje su ga i učinile poznatim i popularnim - Rocky i Rambo. Svijet je to uglavnom dočekao sa podsmjehom i velikom dozom sarkazma, tim više jer je Stallone već bio u godinama (61) te je takav potez djelovao pomalo očajnički i patetično. No, unatoč tom svom silnom skepticizmu velikog djela javnosti, Stallone je ustrajao i nastavio u svom naumu te snimio "Rocky Balbou" 2006., a zatim i "Ramba" 2008. I ne samo da se nije osramotio kao što su gotovo svi očekivali, nego je svim tim silnim skepticima opalio jednu veliku pljusku, ma što pljusku, šaku u glavu sa oba filma! Kritika je bila oduševljena, posebice sa Rockyem, a publika je pak obožavala Ramba i doslovno "svršavala" nad filmom. Potaknut tim pozitivnim odazivom kritike i publike, Stallone se odlučio učiniti još i korak dalje - snimiti ultimativni akcijski film svih vremena, svojevrsni wet dream za sve action fanove u kojem će se okupiti neke legende žanra 80-ih i 90-ih, te neka nova ali poznata imena žanra.

Naime, Stallone je najavio da namjerava snimiti film u maniri "12 Žigosanih", o skupini plaćenika koji imaju zadatak smaknuti nekog diktatora u jednoj južnoameričkoj državi, te da namjerava taj film napisati, režirati, producirati, i naravno u njemu odigrati jednu od glavnih uloga zajedno sa današnjom akcijskom zvijezdom No1., Jasonom Stathamom i akcijskom legendom azijske kinematografije, Jet Lijem.

U veoma kratkom vremenu nakon te najave, ekipi se pridružio i ni više ni manje nego Dolph Lundgren, čovjek koji je svima bio poznatiji kao Stalloneov nemesis Ivan Drago iz "Rockya IV". A nakon nekoliko "razbijačkih" imena, u opticaju su se našli i neki karakterni/dramski glumci poput Bena Kingsleya i Foresta Whitakera koji su Slyevu prihvatili ponudu, ali su na kraju zbog preklapanja rasporeda ipak bili primorani odustati od svog angažmana. Kingsleya je tada na radost mnogih zamjenio vječni negativac Eric Roberts, dok je Whitakerova zamjena bila prihvaćena sa nešto manje entuzijazma, odnosno, nije uopće bila prihvaćena. Naime, umjesto Whitakera u filmu se trebao pojaviti poznati reper, a odnedavo i wannabe glumac 50 Cent! Ta vijest je zgrozila mnoge, ali hvala Bogu nije potrajala dugo jer je Stallone (očito zbog pritiska javnosti i negativnog odaziva na tu odluku) 50 Centa odlučio zamjeniti Terry Crewsom, poznatim prije svega po svojim komičnim nastupima, ali fizički i više nego sposobnog da se uhvati u koštac sa zadanim mu izazovom. Također, ekipi su se ubrzo pridružili i povratnik Mickey Rourke te Garry Daniels, poznat prije svega ljubiteljima akcijskih filmova B produkcije.

I kad su već svi pomislili da glumačka ekipa ne može biti bolja, dogodilo se nešto što su mnogi action fanovi priželjkivali desetljećima - Arnold Schwarzenegger je također prihvatio Slyevu ponudu. Doduše, njegova uloga je svedena tek na cameo pojavljivanje, no čak i to je bilo dovoljno da izazove sveopću radost među fanovima diljem svijeta. A njihovu veselju nije bilo kraja kada je svoje 'DA' rekao i Bruce Willis. Doduše, i njegovo pojavljivanje je svedeno na cameo ulogu, ali mnogima kao da to uopće nije bilo važno. Jedino što je bilo važno je to da će napokon te 3 legende podjeliti ekran u istom filmu.

Htio je Stallone ugurati u film još nekoliko legendarni imena žanra iz 80-ih i 90-ih, ali to mu na žalost nije pošlo za rukom te su mnoge akcijske zvijezde otpale zbog raznoraznih razloga. Npr. jednu od uloga je Stallone ponudio i Van Dammeu, ali ju je ovaj na sveopće iznenađenje mnogih - odbio, pravdajući se da mu Stallone nije znao ništa konkretno reći o priči i liku kojeg bi dotični trebao igrati, već da je samo spomenuo kako će dobiti lijepu svotu love te da će akcija biti fenomenalna. To očito nije zadovoljilo Van Dammea koji se nakon kritički priznatog filma "JCVD" želio baciti u neke "ozbiljnije vode". Ali to je neka druga priča kojoj nije mjesto ovdje.

Također, spominjala su se imena kao što su Chuck Norris, Steven Seagal, Michael Duddikoff, Chow Yun-Fat, Wesley Snipes, Kurt Russell, Michael Biehn i još neki. Neki ponudu nisu ni dobili, a neki su ju odbili zbog raznoraznih, što smislenih, što besmislenih razloga.

Stoga, kad već film nije mogao napuniti sa pregršt poznatih akcijskih zvijezda 80-ih, Stallone je odlučio upotpuniti ekipu nekim novim imenima - ali imenima koja bi možda mogla postati netko i nešto u svijetu akcijskog žanra kroz neko dogledno vrijeme ukoliko budu imali sreće. Pa je tako ekipu upotpuniti nekim poznatim ličnostima iz svijeta borilačkih sportova, te su djelom ekipe postali UFC borac Randy Couture, WWE borac Steve Austin, te WWE borac Aaron Aguilera koji doduše ima gotovo nevažnu ulogu statista.

Kako je produkcija i post-produkcija ovog filma išla svojim tijekom, sve više i više informacija vezanih uz film (slike, clipovi, intevjui itd) se pojavljivalo na mreži svih mreža, a očekivanja mnogih su bila sve veća i veća, što je Expendablese premetnulo u jedan od najočekivanijih filmova ovog ljeta. Mislim da ne trebam ni reći da sam i ja bio jedan od mnogih koji su posljednjih godinu dana i nešto sitno gutali sve živo i neživo vezano uz Expendablese, te sam bio upoznat sa gotovo svakim važnijim detaljem vezanim uz film. Za mene ovo nije bio samo najočekivaniji film ovog ljeta, pa čak ni ove godine, već možda i najočekivaniji film mog života! Znam da to sad ovako zvuči blesavo, smiješno, djetinjasto i šta ja znam kako sve ne, ali iskreno, o ovakovom projektu sanjam od malih nogu, od trenutka kad sam se "upoznao" sa likom i djelom Sylevestera Stallonea, Arnolda Schwarzeneggera, Bruce Willisa, JC Van Dammea i ostalih razbijača koji su moje djetinstvo 80-ih i prvom polovicom 90-ih učinili ljepšim. Moglo bi se reći da nikada zapravo nisam prerastao filmove njihovog opusa, njihove filmove 80-ih i 90-ih, te ih još i dan danas gledam s jednakim guštom i cjenim na jednak način kao i nekada. Doduše, ne baš sve naslove, ali veliku većinu da.

S toga, kad se sve to uzme u obzir, može se veoma lako zaključiti da su moja očekivanja spram ovog filma su bila jako, jako, jako visoka. U jednom trenutku sam se čak i pobojao da će me film gadno razočarati, da će se obistiniti ona stara narodna - "tresla se brda, rodio se miš". I sad nakon godinu i nešto sitno čekanja, jesam li na kraju svega razočaran? Pa...kako bi ameri ono rekli... HELL NO!! I još ću nadodati na to, 80s are back big time!!

Doduše, odmah na početku moram reći da film nije savršen, čak i po kriterijima akcijskih filmova 80-ih nije bez mane, ali ispunjava sva moja očekivanja, tj., ispunio je barem 80% mojih očekivanja što je dobar postotak. Film je generalno gledajući vrhunska eksplozivna akcijska zabava! Akcija je luda, brutalna, krvava! Ljudi se bodu, tuku, ubijaju, i sve to je začinjeno pokojim zabavnim onelinerom, baš kao u dobra stara vremena. Naravno, znam da mnogima to ne predstavlja neki pojam dobre zabave, ali vjerujem da publika tog kalibra i onako ne mari za ovaj film, niti je on namjenjen njima.

Kao što rekoh, film nije savršen i ima dosta mana, a djelomično je priča filma dio toga. Priča ovog filma nije jedan od elemenata koji je vrijedan pažnje. Jednostavna je, već viđena, puna klišeja, ali opet ima i glavu i rep, i sve između toga funkcionira sasvim dobro. Iako, taj neki ljubavni podzaplet vezan uz Stathamov lik je pomalo nepotreban u cijeloj priči jer ne pridonosi ničemu, osim što pruža Stathamovom liku još jednu priliku za premlaćivanje ljudi, i na neki način ga pokušava prikazati ne samo kao stroj za ubijanje, već i kao "osjećajnu osobu". Ali na kraju krajeva, svi ti silni klišeji koji se protežu kroz priču zapravo na neki način još više pridonose tom 80s retro štihu koji je prisutan na gotovo svakom koraku. A generalno gledajući, radnja čak postavlja dosta dobar teren za mogući nastavak do kojeg će ja se iskreno nadam i doći. No, budimo iskreni, nitko, ali baš nitko zdravog razuma neće ići gledat ovaj film zbog priče i očekivati nešto neviđeno po tom pitanju. Ne, razlog zbog kojeg će velika većina koju ovaj film i interesira ići u kino da ga pogledaju, je prije svega zbog glumačke ekipe i zbog hrpe akcije i bodycounta koji je sigurno veći od 250 (kvragu, već u prve dvije akcijske sekvence Expendablesi pobiju 70-80-ak ljudi, a mogu si misliti koliko ih je bilo u finalnom obračunu gdje je sve frcalo na sve strane). Uglavnom, ovaj film ne pokušava prodati muda pod bubrege i ne pokušava uvrijediti inteliganciju publike pretvarajući se da je nešto što nije, i kao takvog ga treba prihvatiti.

Jedan od problema filma je i taj što je malo prekratak te djeluje nekako zbrzano prema kraju, kao da je jedan dio materijala izrezan. Ima tu mnoštvo likova, i izuzev Stallonea i Stathama koji imaju najviši postotak minutaže, većina ostalih je tetirana onako usputno, površno. No opet, to je i razumljivo kad se uzme u obzir koliko je velika glumačka ekipa ovog filma. Na kraju krajeva Stallone je ipak uspio zadržati sve konce u svojim rukama, te sve skupa po tom pitanju djeluje dovoljno dobro izbalansirano i svi su dobili svoj prostor za manevar. Ali kao što rekoh, kakvih 15-ak, 20-ak minuta bonus ne bi škodilo. No, vjerujem da će nam Stallone sigurno isporučiti nekakav extended/director's cutu bližoj ili daljoj budućnosti koji će ispraviti taj sitni problem.

Ali segment filma u kojem se Stallone je malo pogubio je definitivno montaža koja je na momente prekonfuzna i prebrza. To posebice dolazi do izražaja u finalnim sekvencama tučnjave kada se svi mlate sa svakime pa je to sve skupa malo teže pratiti. No ostale akcijske skevence su izvrsne i grandiozne sa pregršt eksplozija i pucnjave, a to je upravo ono što se traži od ovog filma. U svakom slučaju, ako nastavka i bude, nadam se da će Stallone učiti na grešakama, te da će malo smiriti kameru, smiriti montažu i koristiti više širokih kuteva u borilačkim skevencama.

Treći problem filma je CGI kojeg nema puno, ali to malo što ga ima u završnoj akcijskoj sekveci djeluje nekako neuvjerljivo. Ne kvari to cjelokupni dojam, ali definitivno malo odskače od ostatka filma. Također neke rečenice koje izgovaraju pojedini likovi djeluju malo usiljeno, neuvjerljivo. No ni to ne "ubija" film generalno.

Što se glume tiče, gluma je u najmanju ruku OK. Mislim, valja uzeti u obzir da polovica ovih likova zapravo nisu karakterni/dramski glumci (izuzev Stallonea koji je pokazao da ima dara i za to, te naravno Mickey Rourkea i Erica Robertsa), već su oni svi redom prije svega akcijski junaci koji su svoje karijere izgradili isključivo kroz akcijske filmove i koji svoje "emocije" prenose kroz akciju. Stoga, očekivati od njih izvrsne glumačke izvedbe je ravno tome kao da očekujete da Dinamo osvoji Ligu Prvaka. Ali ipak, gotovo svaki od njih je dao najbolje od sebe i pružio što bolju glumačku izvedbu. Ako se mene pita, jedan lik se posebno izdvaja u toj gomili. A to je fenomenalni Dolph Lundgren. Nakon ovog filma mogu samo reći da je lik car i da mu skidam kapu do poda. Ukrao je svaku scenu u kojoj se je pojavio, što svojom pojavom, što svojim stavom, što svojim bad ass izgledom, što svojom opakom izvedbom. Gunner Jensen kojeg on igra je uistinu psiho i to mu se vidi na licu i svakoj njegovoj reakciji. Jedino mi je žao što ga nema baš mnogo u filmu, ali nadam se da će i to biti ispravljeno u nastavku, ukoliko ga bude. Izvrsan je i Eric Roberts. On igra onog tipičnog ljigavog negativca koji voli maipulirati ljudima i nanositi im bol, te se ne predaje čak i kad nema izlaza, poput npr. Hans Grubera iz "Die Harda". A naravno pohvale zaslužuje i Mickey Rourke. Njegov lik Tool, bivši Expendable koji im sada nabavlja poslove i opremu je moglo bi se reći duša ovog filma, lik sa najviše "dubine". A njegov emotivni govor u filmu koji uključuje i zle Srbe i šljivovicu je u biti govor koji i pokrene eksplozivnu lavinu koja krene nakon toga... govor koji Stalloneov lik u biti nadahne da odluči pomoći djevojci i razvali sve što se nađe na putu njemu i njegovoj ekipi. Stallone ko Stallone, prekaljeni veteran žanra, veoma opušten kroz cijeli film i veoma aktivan u akcijskim sekvencama, što ga je na kraju krajeva koštalo i nekoliko ozbiljnijih ozljeda tijekom snimanja. Statham pak briljira u gotov svakoj akcijskoj sekvenci, a posebice u borilačkim i onima koje uključuju noževe. Čovjek je jednostavno rođen za ovakve uloge, a kemija između njega i Stallonea je izvrsna. Od ovih glavnih igrača, jedino Jet Li djeluje malo neiskorišteno i samozatajno . U akcijskim sekvencama je dobar, kao što se to i očekuje od njega, ali u ovim ostalim malo kaska za ostalima, a i izvedba mu je malo drvena na momente. Steve Austin i Gary Daniels imaju relativno malu minutažu, ali iskoristili su to da pokažu koliko opaki mogu biti. Slično vrijedi i za Terry Crewsa, i iskreno mi je žao što on nije dobio malo više vremena u filmu, i što njegov, što komičarski, što akcijski potencijal nije još više iskorišten. Nadam se da će Stallone to promjeniti u nastavku. I na kraju, najslabija karika filma i kompletne ekipe je ispao Randy Couture. Njegov lik je u potpunosti nedorečen. Komične scene sa njim nisu bile ni najmanje komične, a ni u akcijskim sekvencama nije se nešto posebno izdvajao.

I naravno, ne smijem na kraju još zaboraviti legendarni dvojac - Arnolda Schwarzeneggera i Bruce Willisa! Sekvenca sa tri najveće legende žanra, Arniem, Slyem i Willisom je uistinu bio highlight filma i jednostavno legendarna scena! Zabavna i izvrsno uklopljena u film, ne djeluje kao da je na silu ubačena u film samo da bi njih troje napokon podjelili ekran. Iako, da budem iskren, zapravo ga niti ne podjele. Barem ne sva trojica. Uvijek su u kadru ili Stallone i Arnie ili Stallone i Willis, nikad svo troje. Ali svo troje su izvrsni u toj sekvenci! Interakcija između njih je izvrsna. Gotovo da ne igraju likove u toj sceni, već kao da jednim djelom gledamo i njih osobno. U cijeloj sekvenci se ocrtava svojevrsno rivalstvo između njih troje, rivalstvo koje je uvijek bilo prisutno tijekom 90-ih kada su bili na vrhuncu i kada su se borili za prvo mjesto Box Officea. Arnold, iako u godinama, još uvijek izgleda izvrsno na ekranu i pljeni karizmom, a one-lineri mu još uvijek leže kao saliveni i izazivaju smijeh kod publike. Willis je pak opak i cool na svoj način, prijeteći nastojen prema obojici, što njegov lik na neki način čini pomalo ljigavijm i tajanstvenim s laganom vibrom negativca. Nadam se da će u nastavku, ukoliko, ponavljam, do njega dođe, i Arnie i Willis dobiti veće uloge.

I na kraju svega, moram još reči da pohvale idu i na račun glazbe za koju je zaslužan Brian Tyler koji je ovdje odradio izvrstan posao i isporučio jedan snažan soundtrack koji savršeno upotpunjuje film. Soundtrack me u potpunosti podsjetio na snažne i upečatljive soundtrackove filmova iz 80-ih i 90-ih, npr. "Rambo", "Total Recall", "The Rock" itd.

Sve u svemu, "The Expendables" je unatoč manama zabavna akcijska vožnja kroz vrijeme, pravi povratak u 80-e i pravi film za action fanove, za one koji su odrasli na akcićima 80-ih i koji ih još i dan danas znaju cijeniti. Svi ostali koji se zadovoljavaju hrpom CGI-a, žgoljavim ljepotanima koji "lete" po zraku uz pomoć žica i lome sve oko sebe, nek zaobiđu ovaj film. Pretežak je ovo materijal za njih. A isto bih preporučio i onima koje ne zabavlja akcija, akcija i samo akcija, te koji od filma traže nešto više. Ako vam nikada nisu bili zabavni "Cobra", "Commando" ili "Rambo 2 & 3"...sigurno vam neče biti zabavni niti Expendablesi. Moja ocjena za sad je 4/5...prije svega zbog te montaže i još par sitnica koje su me zasmetale, te zbog toga jer se nadam da će Sly isporučiti Director's cut koji će ispraviti neke probleme i propuste.

« povratak Ivica Pustički