infobox: ČETIRI PERA (Four feathers)

ČETIRI PERA
Four feathers
Shekhar Kapur
Michael Schiffer po romanu A.E.W. Masona
Wes Bentley, Kate Hudson, Mohamed Bouich, Campbell Brown, Daniel Caltagirone, James Cosmo, Andy Coumbe, Angela Douglas, Karim Doukkali, Lucy Gordon, Megan Hall, James Hillier, Nick Holder, Djimon Hounsou
Ratni / Drama / Avanturistički
Miramax
151 min
2003

Recenzija: ČETIRI PERA / Four feathers

Recenzija: ČETIRI PERA / Four feathers ČETIRI PERA
(Four feathers)

Mladi poručnik Harry Faversham (Heath Ledger), nerazdvojni je prijatelj s četvoricom kolega i mlađih časnika iz svoje postorjbe. Harry je po svemu sudeći miljenik sreće. Na obuci je jedan od ponajboljih vojnika, na sportskom terenu izgara i donosi svom timu pobjede. Miljenik je mladih dama i perpektivni mladi časnik čijoj je blistavoj karijeri jedina prepreka nebo iznad njega. Mirne dane u pukovniji prekida vijest o krvavom ustanku sudanskih vjerskih fanatika koji su napali i do posljednjeg vojnika pobili kraljevski garnizom stacioniran u sjevernoj Africi.

ČETIRI PERA / Four feathers

Harryjeva postrojba dobija sedam dana za pripreme za odlazak na bojišnicu. Započinje euforija i brojanje dana do polaska u rat. No za razliku od svojih kolega, Harry u jednom trernutku počinje propitkivati sama sebe. Sin je generala kraljevske konjice, u vojsku je pristupio kako bi ocu uslišio želju, visoke rezultate postiže kako bi osvjetlao obraz obitelji, a predstoje mu i zaruke s prekrasnom  Ethne (Kate Hudson), kćerkom visokog časnika koji je život položio za domovinu. Uvidjevši da mu predstoje dvije godine krvave borbe na vrelom pijesku Afrike, i odvagujući moralni aspekt obrane krune u dalekom Sudanu, Harry daje ostavku i povlači se u građanstvo. No njegovi prijatelji ovaj čin shvaćaju kao čisti kukavičluk, i osobnu izdaju prijateljsva, jer sam Harry nije s nikim podjelio svoje misli i odluku o povlačenju u civilstvo. Trojica od četvoro njih, u znak ogorčenja prema Harryjevom postpuku, šalju mu bijelo pero, simbol kukavičluka koji mu daju do znanja što misle o njemu i njegovom postpuku. Harry iako u boli, na prvo mjesto stavlja svoj privatni život i budućnost sa voljenom Ethne, no stvari se zakompliciraju kad četvrto bijelo pero Harry dobije upravo od svoje zaručnice.

Okrenuvši leđa Harryjevoj odluci, u trenutku kad mu je bila najpotrebnija, kao i odluka njegove trojice prijatelja da mu iskažu prezir kao i odluka Harryjeva oca da se odrekne sina zbog nanešene obiteljske sramote, nagna Haryja na očajnički korak. Kako bi dokazao da njegov čin nije zanovan na kukavičluku, kao civil se zapućuje u Sudan gdje preobučen u Arapa putuje pustinjom u potrazi za svojim garnizonom. Na vom putu biva nekoliko puta spašen s ruba smrti, pronalazi svoje prijatelje te im svakome od njih spasivši život, vraća vijela pera.

Nemojte se zavarati i pomisliti kako je film Četiri pera redatelja Shekhara Kapura remake istoimenog filma Zoltana Korde iz 1939. godine. Iako su oba filma nastala po istoimenoj noveli A.E.W. Masona, Korda je u svom viđenju Masonove priče svojim filmom oslikao krvavu avanturističku ratnu storiju, dok je Kapur bio skloniji držati se literarnog izričaja u kojem je Mason opisao psihološku studiju o odnosima, propitkivanja između likova zamrsivši njihove odnose ljubavnim trokutom. Sama priča oslanja se na stvare povijesne događaje u periodu između  1880. i 1890. godine i opisuje borbu engleskih kolonijlizatora na tlu Sudana gdje najveći otpor kruni pruža vojska od 100.000 muslimanskih derviša predvođeni vjerskim fanatikom Mahdijem. Mada se Zoltanov film malko odmakao od literatrnog predloška pa je svoju bitku smjestio u Egipat u 1898. dok je Kapur svoju priču ispričao govoreći o 1885. godini, i jedan i drugi redatelj svoj su dio priče odradili više nego pošteno, mada bih osobno malko veću prednost dao Kapuru i njegovoj kameri i pustinjsko meditativnim motivima te scenom, jedne ali vrijedne borbe između derviša i Britanaca. Iako je Kapur u svom filmu neke likove prikazao pretjerano konfuzno, stvar su izvukli izvrsni Wes Bentley kao Jack Durrance te Djimon Hounsou, s nevjerovatno snažno odrađenom karakternom ulogom. Heath Ledger se ovom ulogom uspio odljepiti uloge Sir Williama Thatchera iz «Priče o vitezu» i vjerujem da će ovaj momak biti češće uposlen u Hollywoodu. Za kraj, moram spomenuti kako je ovaj period britanske povijesti definitivno najbolje prikazan u filmu Khartoum, redatelja Basila Deardena u kojem su standardno velike uloge pružili Laurence Olivier u ulozi Mahdija, te Charlton Heston u ulozi generala Gordona. Sam general Charles Gordon spominje se i u Kapurovom filmu, s tim da bih se zakleo kako se tu negdje potkrao jedan povijesni paradoks. Naime radnja Kapurovog filma odvija se u 1885. godini i u filmu se spominje general Gordon koji ima doći u izvidnicu terena, dok je sam general Gordon poginuo dvije godine ranije i to prilikom opsade Khartouma od strane Mahdijevih derviša.