VijestiNajaveRecenzijeSound Of VisionKolumneSpecialForumImpressumSearchFAQ
infobox: ZAVRŠEN "ERA NEW HORIZONS" - NAJVEĆI POLJSKI FILMSKI FESTIVAL

EXTRA SLIKE:
KOMENTARI:

Još nema komentara na ovaj tekst

Trenutno niste ulogirani pa ne možete ni dodavati komentare
« povratak
Special: ZAVRŠEN "ERA NEW HORIZONS" - NAJVEĆI POLJSKI FILMSKI FESTIVAL

Special: ZAVRŠEN "ERA NEW HORIZONS" - NAJVEĆI POLJSKI FILMSKI FESTIVAL ZAVRŠEN "ERA NEW HORIZONS" - NAJVEĆI POLJSKI FILMSKI FESTIVAL
(03.08.2009.)

U Wroclawu je prikazano petstotinjak filmova u više natjecateljskih kategorija, a pohodili su ga i mnogi velikani umjetničkog filma, poput Mikea Figgisa, Petera Greenawaya, Agnes Varde i Wima Wendersa.

Osim što je najvažniji »Era New Horizons« ujedno je i najveći međunarodni filmski festival u Poljskoj: u Wroclawu je od 23. srpnja do 2. kolovoza na devetom izdanju festivala prikazano petstotinjak filmova kratkog i dugog metra! S tolikim brojem naslova nije problem imati čak pet natjecateljskih sekcija: poljski i europski kratki film, dokumentarci, konkurencija domaćeg (poljskog) igranog filma te kao središnji program filmovi u međunarodnoj konkurencija. Festival je u potpunosti posvećen umjetnosti filma i filmskoj umjetnosti: slavi stvaralaštvo i autorsku individualnost te skreće pozornost na kreativnost i originalnost pokretnih slika, često u simbiozi s drugim oblicima umjetničkog izražavanja.

Umjesto termina »popularni«, »standardni«, »srednjostrujaški« ovdje se govori, gleda, analizira i slave filmovi koji se etiketiraju kao »hrabri«, »uzbudljivi«, »provokativni«, »revolucionarni«, »eksperimentalni«... Namjera organizatora da promovira »drukčiji« film ne staje samo na festivalskom slavljenu sedme umjetnosti, pa tako pobjednički naslovi u svih pet natjecateljskih sekcija imaju zajamčenu kino distribuciju u Poljskoj, što je uistinu pohvalna stvar.

Festival »Era Novi horizonti« paralelno su otvorila dva filma: pobjednik ovogodišnjeg Cannesa »Das Weisse Band« (Bijela traka) Michaela Hanekea, prikazan i u Motovunu, te »Nang Mai« (Nimfa) proslavljenog tajlandskog filmaša Pen-Ek Ratanaruanga, prikazan uz odlične kritike također u Cannesu u sekciji »Izvjestan pogled«, film hipnotičke vizualne ljepote, melankolična drama koja secira ljudske emocije do kostiju oslikavajući usamljenost kao neodvojiv segment ljudske duše. Međunarodna konkurencija ponudila je 14 naslova eklektičkih žanrova, tema, redateljskih pristupa i autorskih preokupacija, a ove su godine posebno bičle jake europska i azijska kinematografija koje su u Wroclaw došle s reputacijom nagrađivanih i hvaljenih filmova.

Tu su dva debija britanskih filmaša: političko-humanistička zatvorska drama »Hunger« video umjetnika Stevea McQueena, inače prikazivana u Hrvatskoj te policijska drama »Helen« o ubojstvu tinejdžerice redateljskog dvojca Christine Molloy i Joe Lawlor; zatim francuski »Un lac« (Jezero) Phillipea Grandrieuxa, nagrađen na prošlogodišnjoj Mostri, psihološka je drama o lažnoj sigurnosti srednje klase, dok je vizualno snažna portugalsko-francuska koprodukcija »Ne change rien« (Sve po starom) jedan od hitova s ovogodišnjeg Cannesa u sekciji »15 dana autora«.

Švedska drama »Burrowing« Henrika Hellströma i Fredrika Wenzela u Berlinu je privukla veliku pozornost; ruski »Kislorod« (Kisik) Ivana Viripajeva najavljivan je kao »dramski mjuzikl« dok nizozemski »Oogverblindend« (Blještavilo) označava povratak legendarnog Rutgera Hauera kinematografiji svoje domovine.

Azijci su se predstavili s nekoliko uzbudljivih naslova: korejski »Gogal« (Iscrpljen) nasilna je porno ekstravaganca Kima Goka; japanski »Spyder« Ishibasija Kiyomija u potpunosti je snimljen mobitelom, psihološka studija o preživjelim žrtvama teških prometnih nesreća »Twilight Dancing« koji potpisuju Tian Gao i Joshua Tong dolazi s reputacijom predstavnika »novog vala« kineskih filmaša, dok je Tajland predstavljao proslavljeni Tsai Ming-Liang sa svojom poluautobiografskom dramom »Visage« (Lice).

Filmovi u Wroclawu natječu se za tri glavne nagrade: Grand prix za najbolji film, nagradu publike i nagradu kritike. Nagradu Grand prix za najbolji film tešku 20.000 eura redatelja Stevea McQueena. Ovaj film ujedno je i najbolji po mišljenju internacionalnog žirija te se ovjenčao i nagradom kritike. Nagradu publike dobio je redatelj Ivan Vyrypayev za film Kislorod / Oxygen.

Festival u Wroclawu je uz filmaše i autore koji predstavljaju svoje fimove ugostio i mnoga velika imena umjetničkog filma, među kojima su bili i Mike Figgis, Peter Greenaway, Agnes Varda i Wim Wenders, dok su retrospektivama svojih djela osobno prisustvovali kanadski filmski ekscentrik Guy Maddin, švedski majstor Jan Troell, domaći veteran Krzysztof Zanussi te Tsai Ming-Liang. Festival je ponudio i izbor recentne švedske i kanadske kinematografije, kao i bogat program mađarskih klasika iz 60-tih i 70-tih godina.

Uistinu bogata festivalska ponuda uključila je i čitav niz okruglih stolova, izložbi, performansa i svakovečernjih koncerata američkih, britanskih, kanadskih, švedskih i mađarskih rock i alternativnih bendova kao i projekcije nijemih filmova u gradskoj Operi uz pratnju žive glazbe.



Tekst objavljen ljubaznošću autora Stjepana HUNDIĆA i Novog lista
« povratak Petar Popovski
© 2003 popcorn.hr