VijestiNajaveRecenzijeSound Of VisionKolumneSpecialForumImpressumSearchFAQ
infobox: GEORGE LUCAS: STORY OF ...

EXTRA SLIKE:
sw11
sw22
sw33
swt
KOMENTARI:

Još nema komentara na ovaj tekst

Trenutno niste ulogirani pa ne možete ni dodavati komentare
« povratak
Special: GEORGE LUCAS: STORY OF ...

Special: GEORGE LUCAS: STORY OF ... GEORGE LUCAS: STORY OF ...
(26.09.2004.)

POVODOM DVD IZDANJA TRILOGIJE "RATOVA ZVIJEZDA"
Nekoć davno, na jednoj dalekoj, sasvim dalekoj galaksiji… Rečenica ispisana na ekranu uoči "Nove nade"  početak je izvorne trilogije "Ratova zvijezda" George Lucasa . Ta rečenica, koja u sebi objedinjuje bajku i ZF, početak je jednog od najslavnijih i najutjecajnijih filmova suvremene kulture premda te davne 1977. ništa nije mirisalo na preokret. Lucas je u tom času bio mlada na-da, čovjek koji je iza sebe imao diplomski ZF "THX-1138" i uspješni generacijski film "Američki grafiti". Zaljubljenik u znanstvenu fantastiku, želio je ekranizirati Flasha Gordona, ali se zbog pro-dukcijskih problema odlučio na pisanje vlastite priče. Ispisao je cijelu sagu u devet nastavaka i objavio je kao knjigu. Kao scenarij razvijao je prvo četvrti dio serijala, pod punim nazivom "Pusto-lovine Luke Skywalkera uzete iz dnevnika - saga broj jedan: Ratovi zvijezda". Na koncu je samo ostao naziv "Ratovi zvijezda" i ušao u povijest.
Te 1977. lansirana je svečanost mašte koja opčinjava filmsku publiku skoro tri dekade. Stotine milijuna ljudi, gotovo dvije generacije, obuhvaćene su epskom sagom grandioznog dizajna i nei-zmjerne zabave. Ta evolutivna svemirska fantazija slavnog Georga Lucasa koliko je zabavljala i inspirirala, toliko je i istraživala vječiti konflikt između dobra i zla, tehnologije i humanosti. Priča o obitelji Skywalker slavi junaštvo i bezgraničan potencijal pojedinca.
sw1

gl
gl

"Ratovi zvijezda" trajno su obilježili vizuelnu povijest svijeta na kraju prošlog stoljeća…
(Arnold Lemann. direktor muzeja u Brooklynu gdje je 2002. održana izložba "Ratovi zvijezda: magija mita" posvećena filmskoj sagi Georgea Lucasa

Osjećam se sretnim što živim u ovako uzbudljivom vremenu kao što je filmsko stvaralaštvo. Ovaj trenutak je ekvivalentan onom sa početka stoljeća kada su otkriveni zvuk i boja. Digitalna tehnologija je upravo kao ta nova boja: pruža umjetniku mogućnost da oslobodi svoju maštu...
(George Lucas))

     Kada je 1973. godine George Lucas snimio "Američke grafite", imao je manje od trideset godina, i jedino iskustvo velikog meštra do tog trenutka bio je film THX 1138 (1971). Prije toga Lucas je snimio niz kratkometražnih filmova, ali bez većeg odjeka. Premda je "THX 1138" upoznala i široka publika, tek ga "Američki grafiti" izbacuju u hollywoodsku elitu. Uz skromni budžet od 750.000 dolara (i veliku pomoć Francisa Forda Coppole koji mu je u tim danima bio jedna vrsta mentora), snimljen je film koji je do danas samo od video & DVD rente ostvario zaradu od preko 60 milijuna dolara. Utjecaji koje je spomenuti film imao na kasnija slična filmska ostvarenja su veliki, a između ostalih tu su i popularne serije "Sretni dani" i "Obitelj Smith"  koje je režirao svježi oscarovac Ron Howard, jedan od protagonista "Grafita". Bio je tu još čitav niz filmova koji su obrađivali ili se obraćali publici tinejdžerskim temama, više se nego očito naslanjajući na poetiku i ikonografiju "Grafita". Iste godine kada je snimljen, film je bio nominiran u četiri oscarovske kategorije: kao najbolji film, za scenarij, režiju i sporednu žensku ulogu, ali je ostao bez nagrada. Prva pomisao o filmu bila bi kako je to nostalgičan film o američkoj provinciji i odrastanju maloljetnika u želji da postanu zreli ljudi. Sam Lucas je u kasnijim istupima usporedivao "noć savjesti maloljetnika" sa običajima mladih boraca iz "Ratova zvijezda", govoreći kako je u oba slučaja riječ o suprostavljanju agresiji i državnoj tiraniji. Pobožnost provincije, zvijezde u usponu i latentni bunt nisu bili nešto novo, ali "Američkim grafitima" nitko ne može osporiti originalnost. Tipičan su američki film: priča o mitskoj, posljednjoj ljetnoj noći grupe tinejdžera, a gradić o kojem je u filmu riječ vjerojatno je onaj isti iz kojeg potječe autor filma, George Lucas. Riječ je o gradiću Modesto na sjeveru Kalifornije, a godina je 1962. (te godine je Lucas imao točno 18 godina i upravo se opraštao od srednje škole, pa je autobiografski element itekako i prisutan i vidljiv).
     Nakon uspjeha s "Grafitima", Lucas započinje pripreme na svemirskoj trilogiji, no imao je ogromnih problema jer ga niti jedan studio nije želio podržati s obrazloženjem da to publici neće biti zanimljivo. Napokon, nevoljno pristaje Fox koji unaprijed najavljuje fjasko, ali probne projekcije i fantastične reakcije odabrane publike natjerali su ih da promijene mišljenje i više se posvete projektu. Konačni komercijalni efekt prvog dijela donio je šefovima Foxa miran san - u suprotnom bi bankrotirali!? Koliko bi tek zaradili da Lucasu olako nisu prepustili autorska prava na cijeli propagandni materijal i sve dodatne marketinške ugovore, i to samo zbog toga što nisu vjerovali u projekt. Danas su "Ratovizvijezda" daleko najkomercijalniji proizvod u povijesti zabavne industrije. Slično se dogodilo Warneru godinama kasnije: Jack Nicholson je pristao snimati "Batmana" za smiješno mali honorar, ali uz postotak od kino ulaznica i svih propagandnih materijala pametno procjenjujući kakvu će histeriju izazvati čovjek-šišmiš i njegov logo!
     Lucas je svojom futurističkom sagom uspio uspješno sjediniti ono što će godinama kasnije njegovom prijatelju i partneru Stevenu Spielbergu donijeti slavu i novac: klasična bajka za sve uzraste kombinirana sa svemirskim avanturama u kojima ne nedostaje ni akcije ni emocija. Režiju drugog i trećeg dijela prepustio je drugima ("Imperija uzvraća udarac" 1980. Irvin Kershner & "Povratak Jedija" 1983. Richard Marquand), kontrolirajući cijeli projekt kao producent, da bi nakon toga svih iznenadila odluka o povlačenju. U blizini San Francisca, na Skywalker ranču, Lucas provodi idućih 20-tak godina u razvoju različitih tehnologija koje su revolucionarno djelovale na kompletnu filmsku umjetnost. U međuvremenu se bavio isključivo produkcijama, od kojih su (s izuzetkom "Indiane Jonesa") sve doživjele fijasko. Mada su mu novoosnovane tvrtke - ILM, Skywalker Sound, Lucas Arts, Lucas Films - donosile profit, mnogi su njegov redateljski povratak vidjeli kao pokušaj financijske konsolidacije, a sam je branio svoje (neuspjele) produkcije kao eksperimente koji su mu otvarali nove mogućnosti i pokazivali putove kojima će se kretati. "Snimivši "Ratove zvijezda" bio sam poprilično ograničen u onome što sam htio postići, a što se ticalo domašaja priče. Nisam mogao prikazati široke scene na ulici, niti kreirati vanzemaljce koji će se po ulici kretati drugačije od samih ljudi. Tako ih nisam mogao predstaviti kao prave, osebujne likove. Kroz režiju "Ratova zvijezda" mučio sam se s mnogim pitanjima i s teškim realizacijama mnogih ideja i likova. S danas dostupnom digitalnom tehnologijom napokon sam dosegnuo točku na kojoj slobodno pokrećem sve svoje likove u kadru i na kojoj postižem njihove bolje izvedbe. To mi je oduvijek bio izazov. Dok sam pisao scenarij izvornih "Ratova zvijezda", stalno sam postavljao brane vlastitoj mašti jer sam htio napisati samo ono što istodobno mogu i realizirati na filmu. Ali sam i onda opisivao stvari za koje nisam bio potpuno siguran da ću ih moći prikazati na platnu. No, morao sam preuzeti taj rizik: sama pomisao da istražujem vlastitu maštu i pretačem je u priču više je nego uzbuđujuća: sve me to hrabri da pokušam ostvariti svoje vizije na filmskoj vrpci..."
     Premda je, do ponovnog aktiviranja 1999., u životu snimio samo tri filma - THX (1971), Američke grafite (1973), Zvjezdane ratove (1977) - ime George Lucasa nezaobilazno je u filmskom businessu posljednja dva desetljeća. Vizionar koji 22 godine nije snimio niti jedan film inovacijama i tehnološkim razvojem upleten je u praktički svaki komercijalni hit našeg vremena. Bez njegovih tvrtki ILM i THX Sound ne bismo na pravi način doživjeli "Indianu Jonesa", "Caspera", "Jurske parkove", "Ljude u crnom", "Titanic"... Mnogo puta istakavši ograničenje postojećim mogućnostima, sve snage (i kapital) usmjerio je ka razvoju tehnologije čekajući trenutak kada će sve ideje moći nesmetano realizirati (Fantomska prijetnja prvi je film realiziran u tzv. Dolby Digital Surround EX zvučnom sustavu).
 Prije par godina ponovno puštanje u kina "Ratova zvijezda", "Imperije..." i "Povratka Jedija" prije par godina s obnovljenim verzijama (donijeli su novih 250 milijuna dolara samo u Sjedinjenim Državama) bio je tek nagovještaj onoga što svi očekuju od njega: nove uzbudljive pustolovine zvjezdanih junaka u klasičnoj priči o suprotstavljanju tiraniji. Za razliku od mnogih kolega nije se odlučio na nastavak već na tzv. prequel, čime je Lucas započeo ciklus zatvaranja svog znanstveno-fantastičnog opusa. Naime, dobri poznavatelji njegova opusa znaju da je Lucas svojevremeno zamislio Zvjezdane ratove kao devetodijelni ep koji će se snimati u tri odvojene cjeline(u međuvremenu je odustao od snimanja 7, 8 i 9 dijela - ali tko zna čime će nas Lucas još iznenaditi?), a snimanjem prvog prequela počela je realizacija snova starih više od dvadeset godina. Fantomska prijetnja (Star Wars - Episode 1: The Phantom Menace) vraća nas na početak priče i upoznavanje sa mladim junacima koji će obilježiti (viđeni) četvrti, peti i šesti dio. Cijelo snimanje - Italija, Tunis, London - bilo je obavijeno tajnom a osiguranje je bilo veće nego kada se čuvaju veliki državnici. "To je vjerojatno najtajanstveniji film koji će se ikada raditi", govorio je svojevremeno snimatelj David Tattersall, koji je za Lucasa već snimao TV seriju Mladi "Indiana Jones". "Vidio sam scenarij (op. V.E. printan je  na specijalnom papiru koji se nije mogao fotokopirati), ali nisam smio ništa reći. Morao sam potpisati ugovor o tajnosti. Tko zna što bi mi učinili da sam progovorio." Da li je sve ovo skrivanje stvarno bilo neophodno? "To nije bila paranoja, to je bila samoobrana," kaže producent Lucas filma Rick McCallum, koji je nadgledao novu trilogiju. "Ima ljudi koji su voljni platiti puno novaca da se domognu naših scenarija i dizajna."
     Marketinška kampanja nezamislivih razmjera počela je cijelu godinu dana prije službene premijere "Fantomske prijetnje", a Lucas je pomno planirao i kontrolirao svaki trenutak i detalj kojim bi "provocirao" fanove: premijerno objavljivanje teaser-plakata skoro je srušilo Internet - toliko je bilo znatiželjnika koji su se u određenom trenutku zakačili da bi vidjeli ono što toliko dugo čekaju (tiskanom primjerku među kolekcionarima & fanovima je nakon samo mjesec dana udeseterostručena vrijednost - tko zna kolika je danas?). Slično se dogodilo i prilikom puštanja službenog trailera. Još je interesantnija stvar sa kino trailerom: počeo se prikazivati prije filma Brada Pitta i Anthony Hopkinsa "Meet Joe Black" i mnogi su putovali stotinu kilometara plaćajući skupe ulaznice (cca 8-10 US$) samo da bi vidjeli trailer (početno pušten u 75 najboljih američkih dvorana, kasnije u 20.000, i to samo u onima koji su zadovoljavali tehničke uvjete) i nakon toga napuštali kino. Pitt i Hopkins nikoga u tom trenutku nisu interesirali. Slijedio je još jedan udar: novi plakat, novi trailer i ugovori sa respektabilnim tvrtkama (Pepsi, Taco Bell, tvornice igračaka, kompjutorskih igara...) koje su se uključile u projekt znajući koliko im on donosi. Pretpostavlja se da je zarada na rekvizitima, raznim aplikacijama i ostalim pratećim propagandnim materijalima najmanje dvostruko veća od one na kino blagajnama. Ukupna zarada na svjetskim kino blagajnama je 924.5  milijuna US$ (5. mjesto na listi vječnih), a tome bi trebalo još dodati i zaradu od rente i prodaje VHS & DVD izdanja da bi se dobili kompletni, očito zastrašujući komercijalni obrisi posljednjeg Lucasovog čeda. Priča prvog prequela događa se 40 godina prije onih starih, i nakon sagledavanja sva tri dijela, prema Lucasovim riječima, puno više smisla imati će cijeli serijal, točnije, znati će se kontekst u kojem su se odvijali događaji i razvijali likovi.
     Nije bilo medija koji nije značajno obilježio premijeru Fantomske prijetnje: naslovnice magazina, specijalizirane TV i radijske emisije, a sama premijera ipak je dočekana s kontroverznim kritikama. Suprotno dogovoru s Lucasom nakon ranije upriličene projekcije, neki novinari su se istrčali s negativnim kritikama zamjerajući Lucasu gubitak nekadašnje poetike te pretjeranom korištenju digitalnih elemenata gdje je najviše nastradala priča. Očito je pauza ostavila traga na Lucasu, ali treba reći i da su očekivanja bila velika. Trilogija koja je prethodila "Fantomskoj prijetnji" u mnogim je anketama i analizama označena najboljom, najmaštovitijom i najinventivnijom filmskom zabavom ikada snimljenom. Lucas se nije previše uzrujavao jer je slično dočekan i 1977. godine, vjerujući u svoje ideje sugerirajući strpljivost te davanje konačnih ocjena nakon što se sve odgleda. Harry Knowles, čiji je web site Aintitcool odavno postao arbitar vrijednosti svih filmova koji tek pristižu u kina, među prvima je vidio "Napad klonova" (Star Wars: Episode II - Attack of the Clones), i bio više nego oduševljen. Svi koji su "Fantomskom prijetnjom" bili teško razočarani, mogu se radovati; prema Knowlesu, ne samo da je drugi nastavak popularne sage izvrstan, već je dao smisao mnogim događajima iz prvog nastavka koji su izgledali problematično. "Film je uzbudljiv, dinamičan, vrtoglav, nadasve logičan i uvjerljiv, dostojan naslova najiščekivanijeg filma svih vremena, a nakon gledanja "Napada klonova", čak i "Fantomska prijetnja" dobiva novu crtu logičnosti.", pisao je tih dana Knowles na svom siteu. A za kompletnu sliku ipak ćemo pričekati treći dio Lucasovih igrarija, premda se iz ove današnje perspektive čini kako magiju izvorne trilogije nije uspio nadmašiti.  

STAR WARS ZANIMLJIVOSTI
* "Ratovi zvijezda" zauzeli su vodeće mjesto među čitateljima u anketi o najboljim filmovima svih vremena britanskog filmskog časopisa Empire. Nastavak, "Imperija uzvraća udarac" proglašen je drugoplasiranim, "Povratak Jedija" zauzeo je 40. mjesto, dok "Fantomska prijetnja" uopće nije ušla na listu 100 najboljih...
* Na listi vječnih po zaradi (računajući i inflaciju) "Ratovi zvijezda: Nova nada" zauzima 2. mjesto (1,093,654 milijuna US$), "Imperija uzvraća udarac" 12. (602,829 US$), a "Povratak Jedija" 14. (577,524).
* Za mnoge ljubitelje stare trilogije, "SW1: Fantomska prijetnja" predstavljala je razočaranje čemu je želio doskočiti jedan od ljubitelja izvorne trilogije. Koristeći verziju s VHS kazete, napravio je svoju verziju filma, izmijenivši neke pojedinosti, i počeo je nuditi drugim ljubiteljima. U "fantomskoj montaži" izbačeno je nekoliko dijelova koji su narušavali uvjerljivost priče, a neki dijalozi su izmije-njeni. Verzija "The Phantom Re-edit: Episode 1.1" postala je toliko popularna da je broj njegovih primjeraka porastao do znatnih razmjera. Nije se saznalo tko je "fantomski montažer", a jedan od sumnjivih bio je redatelj Kevin Smith poznat kao veliki fan serijala. Međutim, Smith je eksplicitno negirao svoje sudjelovanje u "fantomskoj montaži". "Fantomski montažer" bio je dovoljno oprezan da kopije svoje verzije dijeli, a ne prodaje, tako da je samo prekršio autorska prava, a ne i počinio krivično djelo...
* Jedan od izbora za princezu Leilu bila je Jodie Foster te Sissy Spacek (to je bilo u vrijeme filma "Carrie" koju je morala tumačiti Carrie Fisher, ali je ulogu dobila S. Spacek jer se pristala obnažiti), dok su za ulogu Han Sola konkurirali Christopher Walken, Kurt Russell i Nick Nolte. Lucas je također želio da glas Dart Vaderu da Orson Welles, no nije uspio osigurati njegovo sudjelovanje. A uloga Obija Van Kenobija prije Aleca Guinessa bila je ponuđena Toshiro Mifuneu...
* "Povratak Jedija" trebao je režirati David Lynch, koji je ponudu odbio s obrazloženjem da je to isključivo Lucasov projekt koji ga ne interesira!
* Svih je iznenadila Lucasova odluka da "Ratove zvijezda" snima sa starim kamerama VistaVision (dominirale pedesetih), na što se odlučio zbog njihove visoke kvalitete koje novi proizvodi još nisu dosegnuli. Treba li reći da je nakon prvog dijela porasla cijena (i potražnja) za istima!


GEORGE LUCAS
George Walton Lucas Jr.
14. svibanj 1944.
Modesto, California, USA

OFFICIAL WEB SITES
GEORGE LUCAS EDUCATIONAL FOUNDATION http://glef.org/
LUCAS ARTS ENTERTAINMENT COMPANY http://www.lucasarts.com/
LUCAS FILMS Ltd. http://www.lucasfilm.com/
THX: THE AUDIENCE IS LISTENING http://www.thx.com/

FILMOGRAFIJA (PRODUCENT)
2005. Star Wars: Episode III
2002. Star Wars: Episode II - Attack of the Clones
1999. Adventures of Young Indiana Jones: Adventures in the Secret Service
1999. Adventures of Young Indiana Jones: Masks of Evil
1999. Adventures of Young Indiana Jones: Spring Break Adventure
1999. Adventures of Young Indiana Jones: The Trenches of Hell
1999. Star Wars: Episode I - The Phantom Menace
1995. Young Indiana Jones and the Attack of the Hawkmen
1995. Young Indiana Jones and the Treasure of the Peacock's Eye 1994. Radioland Murders 
1994. Young Indiana Jones and the Hollywood Follies
1993. Leprechaun
1992. The Young Indiana Jones Chronicles - TV Series
1990. Wow!
1989. Indiana Jones and the Last Crusade
1988. The Land Before Time
1988. Tucker: The Man and His Dream
1988. Willow
1987. Star Tours
1986. Inside the Labyrinth
1986. Howard the Duck
1986. Captain Eo
1986. Labyrinth
1985. Droids - TV Series
1985. Ewoks - TV Series
1985. Latino
1984. Ewoks: The Battle for Endor
1984. The Ewok Adventure
1984. Indiana Jones and the Temple of Doom
1983. Twice Upon a Time
1983. Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi
1981. Body Heat
1981. Raiders of the Lost Ark
1980. Kagemusha
1980. Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back
1977. Star Wars
1969. The Rain People

FILMOGRAFIJA (REDATELJ)
2005. Star Wars: Episode III
2002. Star Wars: Episode II - Attack of the Clones
1999. Star Wars: Episode I - The Phantom Menace
1977. Star Wars: Episode IV - A New Hope
1973. American Graffiti
1970. THX 1138

NAGRADE
Oscar
1992. Irving G. Thalberg Memorial Award
1978. Nominiran za režiju (Star Wars)
1978. Nominiran za originalni scenarij (Star Wars)
1974. Nominiran za režiju (American Graffiti)
1974. Nominiran za originalni scenarij (American Graffiti)
 
Saturn
1978. Najbolji redatelj (Star Wars)
1978. Najbolji scenarij (Star Wars)

Locarno International Film Festival
1973. Brončani leopard (American Graffiti)

Nacionalna udruga filmskih kritičara (SAD)
1974. Najbolji scenarij (American Graffiti)

Udruga newyorških filmskih kritičara
1973.  Najbolji scenarij (American Graffiti)

Sci-Fi Universe Magazine (SAD)
1995. Nagrada za životno djelo

ShoWest Convention (SAD)
1978. Redatelj godine

« povratak Vlado Ercegović
© 2003 popcorn.hr