Fox/New Regency
124 min
2002

Recenzija: NEVJERNA / Unfaithful

Recenzija: NEVJERNA / Unfaithful NEVJERNA
(Unfaithful)

"Nevjerna" je osobita tek po tomu što je to dosad najambiciozniji Lyneov film. Engleski redatelj ovaj se put prihvatio raditi remake jednog od najslavnijih europskih krimića svih vremena, filma "Nevjerna žena" (La femme infidele, 1969) Claudea Chabrola. Pridržavajući se u osnovi Chabrolove fabule, Lyne pripovijeda o idiličnom građanskom paru čija se sreća lomi nakon njene nevjere. Očajni muž dozna za preljubu i bez predumišljaja ubija ljubavnika. Dvoje supružnika nastavljaju živjeti zajedno u svom malom paklu, svaki sa svojom krivnjom.
NEVJERNA / Unfaithful

Malo kojeg suvremenog redatelja kritika tako svojski i strasno prezire kao Adriana Lynea. Lyneova dosadašnja karijera ima sve sastavnice potrebne da bude antipatična. Englez je koji se "prodao" Hollywoodu. Bivši je redatelj reklamnih spotova koji se nikad nije odmakao od estetizirajućeg reklamnog stila. Povrh svega, Lyne je komercijalno izvanredni uspješan.
Pa ipak, ni jedan od tih "grijehova" ne bi filmski stol mudraca toliko nervirao da Lyneovi filmovi nisu uspjeh požnjeli ubitačnom formulom koja glasi - tabloidna tema, plus jeftina moralka, plus eksplicitni seks. Lyneovi najpoznatiji filmovi poput "Devet i pol tjedana", "Fatalne privlačnosti" i "Nemoralne ponude" bave se neurotičnim točkama društva i obitelji koje lako mogu angažirati maštu publike srednje generacije, kao i pobuditi tisak na debatu i komentar. U tim filmovima Lyne umješno kombinira stilsku lakirovku u kojoj prepoznajemo bivšeg promidžbenjaka i obilnu količinu slasno prikazanog seksa. Unatoč tomu što vam dva sata hrani sva osjetila, Lyne se kad se podvuče crta uvijek, međutim, povlači na poziciju suhog i pravovjernog moralista, čovjeka čija "propaganda fide" sliči na smjesu laičkog ćudoređa i savjeta iz ženskih časopisa.

Novi Lyneov film "Nevjerna" (Unfaithful) nepogrešivo se uklapa u Lyneovu nisku. "Nevjerna" je osobita tek po tomu što je to dosad najambiciozniji Lyneov film. Engleski redatelj ovaj se put prihvatio raditi remake jednog od najslavnijih europskih krimića svih vremena, filma "Nevjerna žena" (La femme infidele, 1969) Claudea Chabrola. Pridržavajući se u osnovi Chabrolove fabule, Lyne pripovijeda o idiličnom građanskom paru čija se sreća lomi nakon njene nevjere. Očajni muž dozna za preljubu i bez predumišljaja ubija ljubavnika. Dvoje supružnika nastavljaju živjeti zajedno u svom malom paklu, svaki sa svojom krivnjom. U Chabrolovom klasiku ovaj dostojevskijanski duet glumili su Stephane Audran i Michel Bouquet, a u Lyneovom Diane Lane i Richard Gere. Činjenicu da je ljubavnik kod Lynea Francuz (Olivier Martinez) treba vjerojatno shvatiti kao redateljevu posvetu kinematografiji koju je očerupao.

Dojma smo da se dosad ni u jednom filmu "seks i laž" serije Lyne nije toliko trudio biti ozbiljan umjetnik. "Nevjerna" je film koji izgleda tipično lyneovski prešminkano, ali po drugom ima značajke art filma: dostojanstven je, sumoran i pomalo spor. Pa ipak, sav taj rekvizitarij visoke kulture ne može potrti osnovni osjećaj koji je svojstven gotovo svim Lyneovim filmovima: osjećaj površnosti. Lyne složene stvari prikazuje jednostavnima, kompleksne likove svodi na plošne, a za teške dileme ima jednosmjeran odgovor. U "Unfaithful" to tim više bode oči što je priča filma Chabrolova, a Chabrol je autor za kojeg vrijedi upravo sve suprotno.

Lyne je tako bitno ublažio suprugovu krivnju, svodeći njegovo umorstvo na trenutak nekontroliranog delirija koji prikazuje iz njegova motrišta. Pojednostavljuje motivaciju supruge koja u preljubu ne bježi zbog madame-bovaryjevske bračne čamotinje, nego neodoljivo shrvana francuskim šarmom. Stvarnu obiteljsku buru koja se zbiva nakon umorstva svodi na dvije -tri scene nakon kojih slijedi pomirba i moralna katarza.

Iz takve pojednostavljivačke strategije slijede i banalni likovi. Suprug (Gere) čovjek je bez i najmanje sjenke nasilnog u katakteru, čime njegov impulsivni čin postaje neobjašnjiv. Ljubavnik Paul Marlet karikatura je zavodnika iz filmova: ima francuski akcent, izgleda kao maneken za muško rublje, bavi se rafiniranim poslom, trajno je neobrijan, kuha sjajan čaj i zna pronaći G točku. Nismo saznali umije li pripraviti vrhunski holandski umak, ali odgovor je zajamčeno potvrdan. Paul Marlet je, ukratko, onaj tip stranca koji je briljantno korišten u anglosaksonskim romantičnim komedijama poput "Ribe zvane Vanda" ili "Addicted to Love"- ali kao parodija. Teško je gledati film u kojem je takav karakter shvaćen smrtno ozbiljno kao dramski čimbenik.