Issa
120 min
2001

Recenzija: DAN OBUKE / TRAINING DAY

Recenzija: DAN OBUKE / TRAINING DAY DAN OBUKE
(TRAINING DAY)

Hoyt (Hawke) vježbenik je koji polazi na prvi dan staža sa svojim mentorom, iskusnim policajcem Harrisom (Washington). Harris je nasilan, prekoračuje ovlasti i prijateljuje s podzemljem. Hoyt isprva vjeruje da njegov mentor ima tek nesvakidašnje metode, prilagođene ulici. Tijekom dana shvaća da Harrisu policijski posao nije glavna preokupacija.
DAN OBUKE / TRAINING DAY

Kad je 1992. Abel Ferrara snimio svog "Bad Lieutenanta" povjerovali smo da se u prikazivanju rđavih policajaca ne može ići dalje. Poručnik kojeg je glumio Harvey Keitel bio je potkupljen, kokainski ovisnik, nemaran, lažov i neizlječivi kockar, Ali, tipično za katoličkog redatelja poput Ferrare, film na kraju nudi iskupljenje - poručnik će se žrtvovati za drugog i stradati kao martir. Ponovit će u malom sudbinu Svetog Pavla koji je sam mučio kršćane i Stjepana Prvomučenika, a onda se preobratio na kršćanstvo.
U filmu "Training Day" Antoinea Fuque nema ničeg takvog. Glavni lik i ovog filma je - baš kao i "Bad Lieutenanta" - policijski antijunak. Alonso Harris (Denzel Washington) noćna je mora svake policijske uprave - potkupljeni murjak koji surađuje s mafijom, uzima postotak od zapljena, konzumira drogu i mafijaške ženske, prekoračuje ovlasti i maltretira civile. Ali, za Alonsa Harrisa nema iskupljenja ni konverzije, njegova priča nije priča o Sv. Pavlu nego o đavlu koji iskušava Isusa na gori. Tijekom jednog dugog dana Alonso Harris će testirati pravičnost mladog policijskog vježbenika Hoyta (Ethan Hawke), mladića koji je pun buržoaskih iluzija pristupio policijskoj akademiji. U 24 sata u autu s Alonsom Harrisom pred Hoytom će se otkriti stvaran svijet. "Ako želiš uhvatiti vuka, moraš biti vuk" reći će u jednom času Harris/Washington, ali problem je u tome što su negdje u međuvremenu u zaborav pale ovce: policijska ophodnja je za Alonsa Harrisa unosna manufaktura u kojoj pokraj iznuda i provizija nema vremena za "serve and protect" poslove.

"Dan obuke" žanrovski je buddy-buddy film, podžanr koji čini okosnicu cijele policijske mitologije. Od Bud Spencera i Terrence Hilla, preko Mortaugha i Riggsa iz "Smrtonosnnog oružja", pa do Morgana Freemana i Brada Pitta iz "Sedmice" buddy-buddy odnos dva policijska partnera srž je žanrovske etike. Ako su "oni" protiv nas - a "oni" uključuje i nezainteresirane građane - uvijek ostajemo "mi", solidarni, rame uz rame. Toga u "Training Dayu" više nema: u ovom filmu buddy je buddyju vuk, zlostavlja ga, licemjerno vara i navodi u zamku. Ne sjećamo se krimića u kojem je temeljni ideologem policijskog filma tako sustavno pokopan. U "Bad Lieutenantu" junak je ološ, ali nikad neće protiv kolega. U "The Corruptoru" Jamesa Foleya kineski inspektor (Chow Yun-Fat) uzima novac i žene, ali štiti maloljetnike i pozitivno djeluje u zajednici. Alonso Harris naprosto je đavo: utoliko je apsurdno da je izvrsni glumac Denzel Washington baš za takav, flah karakter dobio Oscara.

"Training Day" nije zamršen. Njegova moralka i nazori na svijet prostodušni su i pojednostavljeni. Ali, unatoč tomu "Training Day" je dobar film. Antoine Fuqua (bivši redatelj glazbenih videa i nezapaženih filmova "Bait" i "Replacment Killers") u "Dan obuke" je unio nesvakidašnju energiju i ulični naturalizam. Washington je uobičajeno karizmatičan, ali zbilja izvrstan je Ethan Hawke. Dramaturški perfektno skrojen, nabijen energijom i stalno na rubu da bude nelogičan, "Training Day" je film koji donosi puno više nego što bi čovjek očekivao od tako banalnog počela.