Franchise/Morgan Creek
124 min
2001

Recenzija: ZAKLETVA / The Pledge

Recenzija: ZAKLETVA / The Pledge ZAKLETVA
(The Pledge)

Jerry Black detektiv je odjela za umorstva u Nevadi. Na dan umirovljenja odlazi po posljednji put na mjesto umorstva da kolegama pomogne savjetom. Umorena je djevojčica u zabitom selu. Majka djevojčice, rigidna kršćanka, natjera ga da se zakune na raspelo da neće odustati dok ne pronađe počinitelja. Policija uskoro hapsi osumnjičenog - dementnog Indijanca. Uvjeren da je počinitelj još na slobodi, Black počinje privatnu istragu koja se pretvara u opsesiju.
ZAKLETVA / The Pledge

Bog koji ide uokolo i dijeli ljudske talente često je nepravedan. Jedan od najvećih paradoksa ljudske kreativnosti sastoji se u tome što umjetnički dar nerijetko imaju ljudi koji su glupani ili naprosto hulje. Postoje s druge strane ljudi koji bi svoj talent zaslužili, koji bi ga znali pravilno usmjeriti i oploditi, ali im nije dat. Među takve spada i Sean Penn.
Sean Penn (1960) možda je najveći američki glumac svoje generacije. U Pennovoj briljantnoj glumačkoj karijeri gotovo je nemoguće izdvojiti neki poseban film, reći je li Penn više zavrijedio divljenje za ulogu židovskog odvjetnika u "Carlitovu načinu", osuđenika na smrt u "Dead Man Walking", ili za velike uloge u filmovima "Mi nismo anđeli", "At Close Range", "Sokol i snježni čovjek" ili "Tanka crvena linija". Paralelno s blistavom glumačkom karijerom Penn tjera i redateljsku, a u tome nije usamljen. Mnogi glumci njegovog naraštaja već su prepoznati kao istaknuti redatelji, a možda je najistaknutiji Tim Robbins. Pennova redateljska karijera nije, međutim, tako uspješna, premda je sve svoje projekte birao s mnogo ukusa i premda su mu svi filmovi imali odlične pretpostavke.

Kao redatelj Penn je debitirao 1991. filmom "Indian Runner" koji je u povijest filma ušao kao jedna od rijetkih adaptacija rock pjesme. Penn je prepoznao kako Springsteenova balada "Highway Patrolman" s ploče "Nebraska" ima narativni potencijal za film. Snimio je film o braći iz malog gradića na sjeveru SAD koja se nađu na suprotnim stranama zakona. Film je imao baš sve pretpostavke da bude izvrstan, ali nije bio.

Slična je bila sudbina narednog Pennovog projekta, "Čuvara prijelaza" (The Crossing Guard, 1996). Penn je opet odabrao intrigantnu priču o osveti i krivnji. Radio je s dvojicom sjajnih glumaca - Jackom Nicholsonom i Davidom Morseom. Film je naprosto morao ispasti barem dobar, ali nije ispao.

Veliki glumac Penn nije dobar redatelj. On evidentno ima izgrađen i sofisticiran ukus, s iznimnim osjećajem bira ulazne sastavnice koje trpa u svoje filmove, uči od velikih redatelja, čita, upija. Ali filmovi su mu uvijek narativno konfuzni, prerežirani, pretrpani sugestijama i eksplicitnim simbolima, Penn u njima nije u stanju kontrolirati vlastite redateljske egzaltacije i glumačku maniru. Neopisiva je šteta što je tako, jer da nije filmska bi bilanca desetljeća bila bogatija za tri moguća remek-djela. Tri, jer je Penn prošle godine dovršio i treći film, "The Pledge" (Zakletva). Za "Zakletvu" nažalost važi sve što i za prethodnike: riječ je o projektu koji je imao sve pretpostavke da bude čudesan, a koji bi to vjerojatno i bio da ga nije režirao Penn.

"The Pledge" se temelji na romanu danas pomalo zaboravljenog, a nekad vrlo popularnog švicarskog pisca Friedricha Duerrenmatta. Duerrenmatt je pedesetih i šezdesetih bio iznimno popularan po svojim brechtovskim dramama. Pedesetih godina Švicarac je napisao i zanimljivu trilogiju kriminalističkih romana koji su kao i Duerrenmattove drame tematizirali etičke i egzistencijalne paradokse zločina. Iz spomenute trilogije "Sudac i krvnik" (1952), "Sumnja" (1953) i "Zavjet" (1958) Penn je odabrao treći roman, priču o detektivu koji se majci ubijene djevojčice zakune na vlastiti život da se neće smiriti dok ne pronađe ubojicu. Taj zavjet postane policajčevo prokletstvo.
Penn i njegovi scenaristi Jerzy i Mary Kromolowski priču su spretno i s ukusom smjestili u Pennov omiljeni ambijent - američki gorski sjever. Pored svog očito omiljenog glumca Jacka Nicholsona Penn je na filmu zaposlio niz iznimnih glumaca, uključujući Benicia Del Tora, Robin Wright Penn, Sama Sheparda, Vanessu Redgrave i Helen Mirren. Čovjek bi rekao, treba samo vezati pojaseve i pripremiti se za antologijska dva sata. Ali, ništa od toga.
Nažalost, obećavajuća "Zakletva" posjeduje slične slabosti kao i prethodni Pennovi redateljski pokušaji. I ovdje se Penn pokazuje kao nesiguran redatelj koji ne kontrolira u potpunosti materijal, a emotivna i dramaturška čvorišta nastoji potencirati agresivnim režijskim rješenjima. Penn ne kontrolira dovojno ni glumce: baš kao i u "Čuvaru prijelaza" i u "Zakletvi" je ozbiljna prijetnja filmu Nicholson koji se svojim glumačkim manirizmom nadiže nad cjelinu. Ipak, najozbiljniji problem filma dramaturške je prirode. Duerrenmattova priča, naime, opasna je za ekranizatora utoliko što se uvelike temelji na zaključnom apsurdnom obratu koji vam nećemo odati. Taj antižanrovski obrat Penn nije primjereno pripremio, niti je uspio filmski suvislo izložiti njegove konzekvence.
Postoji mnogo ispraznih filmskih frazera kojima bi kao od šale pošlo za rukom ono što Pennu ne uspijeva ni mukotrpnim nastojanjem. Na neki način, međutim, Penna ipak treba cijeniti, jer je kao redatelj i glumac pokazao kontinuitet ukusa, kriterija i osobnih opsesija koje ga kvalificiraju kao umjetničku osobnost. Penn je autor, pa makar i ne baš dobar autor.