104 min
2009.
The Informant!

Recenzija: DOUŠNIK! / The Informant!

Recenzija: DOUŠNIK! / The Informant! DOUŠNIK!
(The Informant!)

Visoko rangirani zaposlenik kompanije koja proizvodi lizin ADM Mark Whitacre odluči se obratiti FBI-ju radi ustaljene prakse dogovaranja rasta cijena proizvoda među svjetskim kompanijama, između ostalog i njegove, te nevoljko postaje FBI-jevim doušnikom. Nakon dvije i pol godine prikupljanja materijala slučaj je izgrađen, i to dobrim dijelom radi Whitacreovog angažmana...

DOUŠNIK! / The Informant!

Stvarni događaj iz prve polovice devedesetih, o najviše rangiranom zaposleniku neke firme koji je postao doušnikom vlastima, u knjigu je 2000. godine pretočio novinar New York Timesa, a ekranizaciju je Soderbergh planirao odmah nakon snimanja "Ocean's Eleven". Realizacija se ponešto odužila, pa je film tek prošle godine ugledao svjetlo dana, odnosno mrak kino dvorana.

Još od oscarovca kojem je potpisao scenarij, Matt Damon redovito plijeni pažnju, bilo da se našao u Drugom svjetskom ratu, kad je bio okružen hrpom zvjezdanih kolega u profesiji noćnih bravara, natjeravao se u moskovskom taksiju ili se van okvira velikog platna sprdao sa američkim televizijskim voditeljem Jimmyjem Kimmelom. Takav je i ovdje, kao naoko prilično zbunjen lik koji dječje naivno smatra kako ima blistavu budućnost u kompaniji čijem vrhu radi o glavi, a opet dovoljno promućurnom da za sebe izvuče priličnu, pa čak i pretjeranu korist. Da preformuliram, izvrsna rola, za barem dva koplja jača od one u Eastwoodovom "Invictusu".

Zato je sve ono što se vrti oko ovog živopisnog lika u nešto manjoj mjeri za toliku pohvalu, prvenstveno radi pretjerano neozbiljnog pristupa tematici (što je vidljivo između ostalog i po lepršavoj glazbenoj podlozi) čime se gubi na zanimljivosti čitavog slučaja, inače prilično interesantnoga u njegovoj debeloj ironiji i dosegu koji ide dalje od standardne priče o tipu kojem jednog dana dozlogrdi tolerirati muljažu matične mu firme i okrene se zakonu i pravdi.

Iako je ovisno o raspoloženju, koje je u ovom slučaju ovisilo i o ponešto krivim očekivanjima, ocjena komotno mogla i prema gore, kad se film rastavi na sastavne elemente ipak tu nema ničeg više od još jedne korektno odrađene redateljeve stilske vježbe izuzev izvrsnog Damona. Za nešto relevantniju, kvalitetniju i pamtljiviju Soderberghovu priču o suprotstavljanju korporativnoj politici treba okrenuti sad već desetljeće staroj, ali i dalje izvrsnoj "Erin Brockovich".