"gdje se Mussolini ukopao na kraju Drugog svjetskog rata"
1943 nije baš kraj drugog svjetskog rata "profesore"
Komentar: Rommel 02.04.2010.

Recenzija: SALO ILI 120 DANA SODOME / Salo o le 120 giornate di Sodoma

Recenzija: SALO ILI 120 DANA SODOME / Salo o le 120 giornate di Sodoma SALO ILI 120 DANA SODOME
(Salo o le 120 giornate di Sodoma)

Salo je zasnovan na 120 dana sodome, djelu markiza de Sadea, koji je dao ime formi seksualne perverzije koju ovaj film istražuje. Iako priča u mnogim aspektima odstupa od de Sadeovog djela, ona zadržava većinu njegovog duha. De Sadeov projekt je bio dijelom politički, u kojem je satirizirao etablirane sile u to doba, naročito Katoličku crkvu. I Pasolini je bio antiklerikalan, ali je ovo umjetničko ostvarenje povezao s historijom Italije.

SALO ILI 120 DANA SODOME / Salo o le 120 giornate di Sodoma

Radnja filma je smještena u kratkorajnu republiku Salo, gdje se Mussolini ukopao na kraju Drugog svjetskog rata. Pasolini je bio u vrtlogu tih događaja, njegov brat je ubijen u Salou. U Pasolinijevoj mašti o toj ratnoj epizodi, četvero fašističkih razvratnika ima totalnu moć nad grupom privlačnih mladih zarobljenika oba spola i podvrgava ih nizu seksualnih muka i poniženja. Njih režiser prikazuje nizom škrto formuliranih scena koje su neobično lišene erotske strasti. Malo je pokušaja karakterizacije: čak ni razvratnici nemaju puno ličnosti jer gledaocu daju dojam da oni u biti i ne uživaju u tome što rade, dok su njihove žrtve uglavnom anonimne, samo tijela koja služe za zlostavljanje i penetraciju. Pasolinijeva namjera bila je da iskoristi neobuzdanu upotrebu moći, dovedenu do krajnje granice seksualnog poniženja, kao metaforu za sam fašizam, u vidu filozofije koja obožava moć. Naravno, film posjeduje i druge poruke. U jednoj posebno ozloglašenoj sceni, gola mlada djevojka je prisiljena da jede izmet, za ovo je Pasolini tvrdio da je metafora za potrošački kapitalizam i njegovu proizvodnju brze hrane. Kraj filma je orgija okrutnosti u kojoj žrtve guše i skalpiraju, odrežu im jezike i pale bradavice. Sve se to odvija uz skladbu Carmina Burana Carla Orffa, koju je Pasolini smatrao fašističkom i Čitanje Cantosa Ezre Pounda, američkog pjesnika koji je podržavao Mussolinija. Pasolini je imao dvosmislen stav prema seksualnosti i tjelesnom što se u filmu može i primjetiti. Ako je svrha pornografije da probudi seksualnu želju, Salo se ne uklapa u tu definiciju. Njegov je učinak i po ptretpostavci njegove svrhe, u najmanju ruku izazivanje gadljivosti. Nedugo nakon što je ovaj snažni i uznemirujući film završen i prije nego je prikazan, Pasolini je ubijen.

Pier Paolo Pasolini rođen je 5. ožujka, a napustio nas je 2. studenog 1975. Sa 120 dana Sodome je završio jednu veliku filmsku i životnu karijeru. Kao scenarist i režiser potpisuje preko 75 filmova!

Kakvo je izdanje?
Dvostruko sa knjižicom, 60-tak stranica, ali na žalost ne i sa djelom samog de Sadea. Knjižica nudi nekoliko informativnih tekstova o stvaranju filma, recenzije i sl. Na disku gdje je film nalazi se i "Coil: Ostia" short film (6:54)" koji rekonstruira događaj od posljednje noći P.P.P.-a, vjerno ili ne uvjeriti ćete se sami! Kao još jedan "dodatak" je neizbježna najava filma. Na drugom disku nalazi se; "Open Your Eyes", "Walking with Pasolini", "Fade to Black", "Whoever Says the Truth Will Die","Ostia" short film", preko dva sata još zanimljivog materijala. Ovo BFI-jevo izdanje nudi originalni i engleski zvuk uz mogućnost samo engleskih podnaslova. Moja je preporuka svakako nabavka ovog vrlo zanimljivog filma, a najbolje moguće izdanje tog filma je baš predstavljeno, ukratko!

« povratak sensei