110 min
2008.
Lat den rätte komma in

Recenzija: NEKA UĐE ONAJ PRAVI / Lat den rätte komma in

Recenzija: NEKA UĐE ONAJ PRAVI / Lat den rätte komma in NEKA UĐE ONAJ PRAVI
(Lat den rätte komma in)

Oskar je inteligentan i povučen dječak kojeg nekolicina školskih kolega neprestano zlostavlja pa on nerijetko mašta o osveti. Eli je djevojčica koja izlazi samo noću, ulazi u prostoriju samo ako je pozvana i hrani se krvlju, a s kojom će Oskar sklopiti neobično prijateljstvo iz kojeg se polagano razvija i obostrana ljubav.

NEKA UĐE ONAJ PRAVI / Lat den rätte komma in

"Neka uđe onaj pravi" je adaptacija istoimenog romana švedskog autora John Ajvide Lindqvista, koji potpisuje i scenarij - što je bio jedan od njegovih uvjeta pri kupovini prava za filmsku verziju. Gotovo bez iznimke hvaljen kao vrhunsko ostvarenje, prikazan je na dvadesetak filmskih festivala (uključujući i motovunski) te skupio pritom i 59 nagrada u kategorijama najboljeg filma, režije, fotografije, glume, scenarija i glazbe, a od jučer je dostupan i putem redovnih distributerskih kanala.

Podjednako zahvaljujući i slici i zvuku, film je fantastičan u domeni atmosfere. Što odnosima ljudske okoline jednih naspram drugih, što fizički beskrajno sniježnom okolinom, opći dojam hladnoće je sveprisutan i neizbježan, gotovo opipljiv i slinom koja curi niz nos jednog protagonista i u jezovitosti prizora u kojem se poziv za pomoć pretvara u iskonski nagon za hranom onog drugog protagonista.

A upravo ta dva protagonista su druga jaka točka filma. Debitanti Lina Leandersson i Kåre Hedebrant su gotovo bez zamjerke izvrsni, minimalnom gestom krotkog saginjanja glave u očekivanju nezaslužene kazne od lokalnih klipana-mučitelja ili komunikacijom tek prodornim pogledom naprosto su besprijekorni u dočaravanju svojih osjećaja. No, dok su oni sami na tom polju izvrsni, sam film ne uspijeva probiti emocionalnu barijeru ostavljajući tako nedosegnutima potencijalne visine i ostajući uspješnim tek na onom osnovnom elementu svake priče o zlostavljanima - suosjećanju.

Ima tu i par stvari koje su bespotrebno ostale nedorečenima (starac koji ju hrani, ali i ono drugo, što nemam namjeru spominjati) te film zna zapasti u monotoniju oponašajući bezličnu i jednoobraznu okolinu. Na kraju najveći plus ostaje to što se ostvarenja sa neengeskog govornog područja ne ostavljaju na pukom festivalskom prikazivanju već ih se tretira kako spada, prikazivanjem u redovnoj distribuciji. Film kao film je dobar, ali kao hrana za filmski apetit kod nas poslovično gladan nehollywoodskih ostvarenja i kao izbor za legalnu distribuciju je izvrstan izbor.