133 min
2010.
Shutter Island

Recenzija: OTOK SHUTTER / Shutter Island

Recenzija: OTOK SHUTTER / Shutter Island OTOK SHUTTER
(Shutter Island)

Teddy Daniels i Chuck Aule dva su savezna šerifa kojima je dodijeljen slučaj odbjegle pacijentice bolnice Ashecliffe, ustanove za mentalno poremećene kriminalce, koja se nalazi na udaljenom otoku Shutter. Već po dolasku im je jasno kako iz nekog razloga ni osoblje ni pacijenti nisu voljni surađivati, pa nakon što su prisiljeni ostati na otoku radi olujnog nevremena Teddy sve više počinje sumnjati kako otok krije neku tajnu.

OTOK SHUTTER / Shutter Island

Američki autor Dennis Lehane se u posljednjih nekoliko godina već dvaput našao predmetom zanimanja filmske industrije, uz jedan izvrstan i jedan jako dobar konačan rezultat. Ovaj put ga se dohvatio stari majstor Scorsese, još jednom sa DiCapriom u glavnoj ulozi i standardno jakom ekipom u sporednim rolama. Izlazak filma je odgođen s kraja prošle na početak ove godine, a kao navodni razlozi su navođeni nedostatak novca za promociju i DiCaprijeva zauzetost. Ono što mogu reći je - svakako nije radi nedostatka kvalitete.

Oni neupoznati sa predloškom, među koje i sam spadam, dobar dio filma će provesti pitajući se o čemu se radi, pokušavajući složiti slagalicu i riješiti misterij. Nebitno da li će pritom pogoditi ili ne - ja primjerice nisam, i drago mi je što nisam - jer poanta nije u tome tko će pogoditi, a tko ne, već u tome što film uspješno zainteresira da o njemu mozga barem periferno, a da se pritom ne opterećuje previše. Ostatak ionako leži na autorima.

Za lijepljenje zasluženih mu pridjeva poput iznimno atmosferičan i napet film duguje kvalitetno odrađenoj polaznoj točki, zapravo jedinoj logičnoj kad je u pitanju čačkanje po ljudskoj psihi i percepciji stvarnosti - dakako, perspektivi pojedinca. DiCaprijev pojedinac, ovdašnji element analize, ratni je veteran i udovac, izmučen koliko sjećanjima na prizore oslobađanja logoraša Dachaua toliko i onima o preminuloj supruzi, kivan na jednog od doktora jer je njemačkog podrijetla, ali i jednog od pacijenata bolnice, čovjeka koji je odgovoran za smrt njegove supruge.

DiCaprio je pritom poslovično odličan, a ne zaostaje ni ostatak glumačke postave (prvenstveno Kingsley), nerijetko emitirajući osjećaj nelagode povećavajući tako ionako već dovoljno paranoično okruženje, kako za Danielsa, tako i za nas, i uspješno sakrivajući istinu, kako od Danielsa, tako i od nas. Film ujedno i izvrsno izgleda, te biva klaustrofobičan čak i dok se ne nalazi u zatvorenom prostoru, a i montiran je pomalo čudnjikavo, vjerujem poradi dodatnog izazivanja nelagode, vodeći malo pomalo do granice ludila i preispitivanja samih sebe. Opet, kako Danielsa, tako i nas.

Od ovomilenijskih suradnji Scorsesea i DiCaprija ovu bih rangirao odmah uz bok također jako dobrom prethodniku, s tim da za razliku od njega "Shutter Island" - kojem naprosto nešto nedostaje, ali ne mogu točno definirati što - i zaslužuje i praktički zahtijeva još jedno gledanje, ono van perspektive Teddyja Danielsa, koja tokom filma uspješno postaje i naša perspektiva, a film kojem uspije postići takvu vrijednost svaka čast. A samo rješenje, kao što rekoh, nije toliko ni bitno, bitno je ono što do njega dovede, a ovdje je taj put u najmanju ruku zadovoljavajući.