Akcijski / Drama / Znanstveno Fantastični (SF)
Ken Kamins, Bill Block, Peter Jackson
112 min
2009
District 9

Re: OKRUG 9 / District 9
Volem ovaj film, ako i kritiku filma. Svakako e slažem s punom ocjenom i nadam se da District 10 neće podbaciti. Previše su se dečki zalaufali pa im dajem kredita koliko im treba. Što se tiče smještanja radnje u Joburg - nije moglo bolje, jer sam grad i država još uvijek smrde po aparthejdu i svemu što je on iznjedrio, samo što su ovdje s druge strane žice i oni koji su nekoć bili tlačeni i bespravni. Inače, vanzemaljci su stigli 1982. godine što vjerojatno nije slučajno jer znamo da će se (here be spoilers) - you know who - vratiti za 3 godine - znači 2012 - znači 20 godina nakon što su došli priča bi trebala imati svoj kraj - a kakav će biti - nadamo se kvalitetniji od Emerichovog.
Komentar: Stavko 24.09.2009.

Re: OKRUG 9 / District 9
Nakon 30 godina! J'bga, ovdje se na da ispravljati. Ili da, admini?
Komentar: Stavko 24.09.2009.

Re: OKRUG 9 / District 9
ne da :)
Komentar: Gand 24.09.2009.

Re: OKRUG 9 / District 9
Ne bih ja davao nastavka ovome.
Ovakav višeslojni završetak ovakve višeslojne priče postavlja interaktivnost kod gledatelja koji izađe iz dvorane da si izmisli kraj.
Mislim da je autor filma htio reći, evo vam moja vizija svijeta, sad ste vi na redu.
Svi govore o nastavku, ja ne. Bolje da s takvom maštom radi nešto drugo.
To je poput Matrixa, moglo je i bez nastavaka, nisu loši, ali taj magični trenutak spoznavanja nečeg novog je nestao. A i kad ti film sve objasni, gdje si onda ti - gledatelj?
Mislim da bi Wells, Goddard i Truffat bili fanovi ovog filma.
Jeli netko želi gledati Bladerunner 2 ili 13 majmuna?
Komentar: MrBlues 16.10.2009.

Re: OKRUG 9 / District 9
MrBlues je mudar. Potipsujem! :-)
Komentar: Gand 03.11.2009.

Recenzija: OKRUG 9 / District 9

Recenzija: OKRUG 9 / District 9 OKRUG 9
(District 9 )

Krajem 80-ih godina, nad gradićem u Južnoj Africi, siromašnim djelom Johannesburga, zaustavio se ogroman izvanzemaljski brod. Puna tri mjeseca brod je nepomično stajao iznad gradića, ne dajući nikakve znakove života. Ljudi su tada odlučili ući u brod na silu, a tamo su pronašli milijun oboljelih i pothranjenih vanzemaljaca. Kako je njihov brod bio pokvaren, ljudi su im odlučili pružiti utočište, smjestivši ih u ograđeni kompleks nazvan District 9 koji se uskoro pretvorio u slum prepun smeća, prljavštine i kriminala.
OKRUG 9 / District 9

Kako je prošlo već 20-ak godina od njihovog dolaska, alieni su postali socijalni problem i smetnja, te su ih ljudi odlučili deložirati na drugu lokaciju, ali previše je tajni u Distictu 9...
"Distict 9" je bio jedan od ovogodišnjih filmova koji je bio obavijen velom tajne tijekom produkcije, a koji je unatoč tome, ili ako baš hoćete, baš zbog toga plijenio pažnjom od samog početka, baš kao i "Cloiverfield" 2008. Ono što je posebno privuklo pažnju je svakako bilo ime producenta, Petera Jacksona, a i marketinška kampanja "for humans only" je imala svog uspjeha. A kada se film napokon pojavio u redovnoj distribuciji, uspjesima nije bilo kraja. U veoma kratkom vremenu film je zaradio 108 mil.$ (i još uvijek se nalazi u distribuciji), kritičari su ga obasipali pohvalama i hvalospjevima dodijelivši mu na rottentomatoes.com 90% od mogućih 100, a svidio se i publici koja ga je nagradila ocjenom 8,5/10 na imdb.com. A neki su čak išli tako daleko i usporedili ga i sa kultnim klasicima SF žanra, ali i filma općenito, kao što su „Alien“ i „Blade Runner“. I zaista, ako se „District 9“ uspoređuje sa tim naslovima u pogledu kvalitete, onda „District 9“ uistinu je vrlo dobar i kvalitetan (SF) film koji zaslužuje sve pohvale koje ga idu, čisto zbog svoje unikatnosti i originalnosti što se priče i izvedbe tiče. Ali opet, da li je i revolucionaran u nekom tehničkom pogledu kao što je to bio „Alien“ 1979., ili „Blade Runner“ 1982.? Pa nije, što naravno i nije ništa čudno s obzirom da na to da je tehnologija uvelike uznapredovala od 80-ih godina naovamo, i to do te mjere da je moguće prikazati apsolutno sve na filmu. Ali na kraju krajeva, to je i onako manje važno u cijeloj priči. Ono što je važno i što ovaj film posebice izdvaja, i čini ga kao što rekoh, unikatnim, je to što film uspijeva na neki način unijeti svježinu u SF žanr, te uspješno krši, ili da se bolje izrazitim, „zaobilazi“ neke dobro poznate klišeje koje smo imali prilike vidjeti u sličnim visokobudžetnim Hollywoodskim „alien attack“ SF filmovima unazad 10-ak godina, kao što su primjerice „The Day the Earth Stood Still “, „War of the Worlds“ ili „Independence Day“.

Naime ovo nije film koji se isključivo oslanja na CGI efekte i koji prikazuje 2 i pol sata pustošenja i razaranja zemlje od strane izvanzemaljskih osvajača/napadača. Zapravo, u ovom filmu alieni nisu nikakvi zli osvajači, već izvanzemaljski "emigranti/izbjeglice" koji su pukom slučajnošću završili na zemlji. „District 9“ se bavi prikazom first concacta na posve drugačiji, originalan način, te bi se film mogao opisati prije svega kao socijalna SF drama, prožeta socijalnim temama kao što su rasizam, „ljudska“ prava, život u getu, ljudska pohlepa, idiotizam i tome slično. Ljudi su u ovom slučaju ti koji su inferiorni, ti koji postavljaju pravila i iskorištavaju izvanzemaljske „resurse“ koliko je to moguće (oružje, DNK inženjering itd.), dok su vanzemaljci, koje u ovom filmu pogrdno zovu „škampima“, ovdje tretirani kao socijalni problem, niža rasa i prijetnja okolnom stanovništvu te su stoga odvojena od ostatka društva, baš kao i crnci u Americi početkom i sredinom 20 st., pa i ranije.

Ali kad se sagleda kompletna slika, kada se sve odvaže, možemo lako zamijetiti da su uloge u biti sasvim drugačije. Jer mi ljudi, primitivni kakvi jesmo, nismo ni do koljena toj izvanzemaljskoj rasi (bez obzira na izgled), ni po mentalitetu, ni po dosezima u tehnologiji, te uopće ne razmišljamo o posjednicama svojih postupaka. Da se ovakav scenarij „odigra“ u stvarnosti, ljudska rasa, posebice vodeće države ovoga Svijeta (Amerika, Rusija, Kina, Japan itd.) bi sigurno zbog svoje pohlepe i želje za novcem i novim tehnologijama, i općenito vodećim mjestom u Svijetu vjerojatno postupala jednako, ugrozivši na taj način kompletno čovječanstvo. Kraj „Disticta 9“ nam ostavlja nekoliko otvorenih pitanja, a jedno od njih je zasigurno i to da li bi se nakon svega vanzemaljci zaratili sa nama da im se pruži prilika? Naravno da bi! A bolje nismo ni zaslužili.

Jedan od elemenata koji izdvaja ovaj naslov je i stilski/redateljski pristup koji ovaj film uvelike razlikuje od tematski sličnih mu (već spomenutih) SF naslova. Polu dokumentaristički pristup priči za koji se odlučio redatelj debitant Neill Blomkamp, tkz. mockumentary, uvelike pridonosi realnosti i uvjerljivosti kompletnog filma i same teme. Film na momente uistinu djeluje kao da gledate neki dokumentarac koji je sastavljen od autentičnih snimaka i „igranih“ dijelova. Inače valja spomenuti kako je redatelj i scenarist, spomenuti Neill Blomkamp, bazirao ovaj film na svom kratkometražnom, 6-minutnom radu „Alive in Joburg“ iz 2005. Godine, te na svom djetinjstvu u Južnoj Africi za vrijeme aparthejda. A također valja izdvojiti kako mu je ovo prvi dugometražni uradak nakon tri kratkometražna filma, spomenutog „Alive in Joburg“, „Tempbot“ i „Crossing the Line“ kojeg je režirao zajedno sa producentom ovog filma, Peterom Jacksonom.

A kad smo već kod Jacksona, valja mu svakako odati priznanje jer su on i njegov tim uspjeli dokazati svima, a posebice Hollywoodu da nije potreban enorman budžet da bi se snimio dobar SF film. Za razliku od svih spomenutih visokobudžetnih Hollywoodskih SF blocbustera sa tematikom aliens vs humans, ali i Hollywoodskih blockbuster filmova općenito unazad 10-ak godina, za čija snimanja se izdvajaju enormni iznosi, „Ditrict 9“ je film čiji budžet iznosi tek 30 mil. $. Naravno, nije ni to mali iznos, ali ipak, s obzirom da je riječ o SF filmu, što automatski iziskuje CGI efekte te specifične rekvizite, i kad se uzme u obzir koliko danas prosječno košta Hollywoodski (SF) film, onda se mora priznati da je ekipa ovog filma unatoč „malom“ budžetu uspjela izvući zeca iz šešira, i to isključivo zbog zanimljive priče i drugačije pristupa toj priči.

A što se samog CGI tiče, moglo bi se reći da su CGI efekti jedni od najboljih u nekom filmu unazad nekoliko godina. CGI je savršeno uklopljen u cjelinu i okoliš, te djeluje iznimno prirodno i korišten je uglavnom u kontekstu priče, a ne samo zbog vizualnog zadovoljstva. Ali ipak...oni željni specijalnih efekata, akcije i krvoprolića će također doći na svoje, tim više jer ovo nije nikakva PG-13 slikovnica, već hard R film prepun mnoštva krvavih scena i opće neprihvatljivih normi ponašanja (psovke, nasilje, rasizam itd.).

A kako se ovaj film ne oslanja ni na velika i poznata glumačka imena koja obično budu mamac za publiku, tako u ovom filmu nećete vidjeti ni Smitha, ni Cruisea, ni Reevesa, ni bilo koje drugo ime te veličine. Naprotiv, glumačku ekipu ovog filma sačinjavaju nepoznati glumci od kojih se definitivno najviše izdvaja potpuno nepoznati glumac/debitant Sharlto Copley koji igra gl. Junaka Wikusa Van De Merwea, a kojemu je ovo prva veća uloga u životu. Zapravo, čovjek je totalni naturščik koji je u doticaj sa filmom došao tek 2005. kada je odigrao malu ulogu u spomenutom Blomkamopovom filmu „Alive in Joburg“. Ali unatoč tome, upravo je on u ovom filmu odradio fenomenalan posao pruživši nam izvrsnu i iznimno realnu i uvjerljivu izvedbu. A koliko je dobro odradio svoj dio posla govori i činjenica da je ubrzo nakon premijere ovog filma dobio ulogu u nadolazećoj ekranizaciji popularne Tv serije iz 80-ih godina, „The A-Team“ (tako se barem priča).

I za kraj valja izdvojiti još jedan element koji ovaj film izdvaja od ostatka filmova slične i iste tematike. Naime, napokon smo doživjeli i to da radnja filma nije smještena u neki veliki Američki grad poput L.A.-a, New Yorka ili Washingtona, i napokon Amerikanci nisu ti koji rješavaju problem aliena za dobrobit čitave planete. Zapravo, ne samo da se radnja ne odvija ni u jednom velikom Američkom gradu, već se uopće ne odvija na Američkom kontinentu. Umjesto toga, radnja filma je smještena u grad Johannesburg u Južnoafričkoj republici. Samim time postignut je specifičan vizualni identitet filma, pomalo low - budget - indy film look, što opet odskače od klasičnih Hollywoodskih filmova iste tematike. Plus što je Afrika savršeno poslužila za prikaz siromaštva, prljavštine, nereda i kaosa.

Sve u svemu, „District 9“ je uistinu jedan od ponajboljih SF filmova u zadnje vrijeme, ali definitivno i jedan od boljih filmova ove godine, film koji je tom žanru dao jednu dozu svježine i originalnosti. Ali da li je „District 9“ materijal za kultni film, kao što su to bili Alien“ i „Blade Runner“, vrijeme će pokazati. S obzirom na uspjeh filma, što financijski, što kritičarski, zasigurno možemo očekivati i nastavak, samo, nadajmo se da će nastavak biti jednako pametan, jednako originalan, i jednako izvrstan, jer sve ostalo bi bilo razočaravajuće.
« povratak Ivica Pustički