Dreamworks
103 min
2001

Recenzija: KLETVA ŠKORPIONA / The Curse of the Jade Scorpion

Recenzija: KLETVA ŠKORPIONA / The Curse of the Jade Scorpion KLETVA ŠKORPIONA
(The Curse of the Jade Scorpion)

CW Briggs (Allen) vrhunski je detektiv osiguravajućeg društva, najbolji u svom poslu. Teško prihvaća podređenost novoj šefici, Betty Ann Fitzgerald (Hunt). Odlazi jedne večeri na hipnotičku seansu gdje pristaje biti hipnotiziran. Ni ne sluti da je hipnozom potpao pod tuđu volju, ni da će hipnoza biti iskorištena da ga se navede na pljačku. Kad sumnja padne na Briggsa, njegova šefica je u moralnoj dvojbi.

KLETVA ŠKORPIONA / The Curse of the Jade Scorpion

U prvoj polovici devedesetih Woody Allen je imao svoje zlatno razdoblje. U nepunih pola dekade - između “Zločinaca i prekršaja” i “Moćne Afrodite” - komediograf iz Flatbusha nanizao je šačicu filmova koji su bili genijalno smišljeni, sjajno napisani i jednako sjajno izvedeni. Premda i dotad popularan i cijenjen (osobito u Europi) Allen je tek u tom razdoblju posve osvojio naklonost tvrde filmofilske jezgre.

Allenovi ljubitelji (uključujući i autora ovog teksta) nerado će vam to priznati - ali, Allen je otad u krizi. U drugoj polovici devedesetih njegova osobna glavinjanja postupno su potisnula iz tiska njegov rad. Oženio je pokćerku, svadio se sa suprugom, razišao se s producenticom Jean Doumanian uz demarše odvjetnika. I dalje proizvodi filmove brzo i efikasno, ali u tim se filmovima vidi da su rađeni manje sabrano, da su im koncepti nedorađeni, a pojedina blistava mjesta bivaju umotana u rutinsku oblatnu. Po našem sudu, u posljednjih pet-šest godina Woody Allen je snimio samo jedan posve izvrstan film, “Superstar” (Celebrity). Ali i “Celebrity” je – kao razmjerno tjeskobna crno-bijela drama - doživio ekonomski neuspjeh. Allen se posljednjih godina prvi put nalazi u stisku prezrenog Hollywooda, počeo je raditi za veliki studio, odlaziti na oskarovske dodjele i festivale, jer u depresiji koja je zahvatila njujorški film nakon 11. rujna drukčije ne bi mogao isfinancirati svoje filmove.

A osim Osame bin-Ladena, razlozi za to leže i u Allenovim friškim naslovima. Osim simpatične komedije “Small Time Crooks”, oni su posljednjih godina neuvjerljivi. To posebice važi za dva posljednja - “The Curse of Jade Scorpion” i “Hollywood Ending” - koji spadaju među najtanje u Allenovoj filmografiji.

“The Curse of Jade Scorpion” (škorpionova kletva) sad je već pretposljednji Allenov film i dobar primjer tog negativnog trenda. Kao i mnogi Allenovi naslovi, i ovaj je “period-piece” smješten u četrdesete godine. Allen se inspirirao povijesnom činjenicom da su njujorški viši krugovi u četrdesetim godinama bili opčinjeni fenomenom hipnoze, pa je čitavu fabulu “Kletve škorpiona” osovio oko hipnotičke manipulacije. Kao i mnogi drugi Allenovi filmovi, i “Jade Scorpion” ima snažnu i precizno pogođenu referencu na jedno poglavlje američke kulture. U ovom slučaju to su “screwball” komedije, a osobito seksualna politika i rat spolova koji se u screwballu četrdesetih i pedesetih reflektirao. “Kletva škorpiona” puna je screwball situacija: muškaraca koji ne mogu prihvatiti ženu za šeficu, uredskih mužjaka koji bi povalili seksi sekretaricu, jezičavih, autoritativnih žena koje se na koncu ispostave kao nježne i lomne. Taj svijet Wilderovih, Minellijevih ili Sturgesovih komedija Allen je rekreirao s poznavanjem i ukusom, ali mu iskreno rečeno ništa nije pridodao.

Nije postojao nikakav razlog zašto je “Kletva škorpiona” ispala slab film. Mogli bi zamisliti film koji bi se temeljio na premisi “Jade Scorpion” a koji bi bio pametan, duhovit i virtuozan kao Allenovi klasični kostimirani filmovi (recimo, “Radio dani”, ili “Meci nad Broadwayem”). Ali, nije ispalo tako: čini se da žrvanj produkcijske brzine pomalo gazi i Allena pa su mu filmovi manje duhoviti, manje izbrušeni i ostavljaju dojam manjkave koncentracije i brižljivosti.