Re: U 3:10 ZA YUMU / 3:10 to Yuma
inache zna ford pokazati i mrachnu stranu - big heat je savršeni primjer
Komentar: Rommel 14.02.2008.

Recenzija: U 3:10 ZA YUMU / 3:10 to Yuma

Recenzija: U 3:10 ZA YUMU / 3:10 to Yuma U 3:10 ZA YUMU
(3:10 to Yuma)

"U 3 i 10 za Yumu" zasigurno je najbolji vestern snimljen 50-tih godina prošlog stoljeća, a mnogi kažu i jedan od ponajboljih vesterna ikad snimljenih. Film je to u kojemu nema manijakalnih i sadističkih negativaca, nema mačo isfuravanja, žvakanja duhana, i bacanja dolara u pljuvačnicu, kauboja ispeglanih košulja ili kulerskog odmjeravanja i ultra brzog potezanja pištolja u frajerskim dvobojima, nema svega onoga što je vestern žanr pretvorilo u lakrdiju. Film počiva na ljudskoj priči koja se zasniva na odnosu dvojice ljudi, bezdušnog odmetnika i poštenog farmera koji se trudi spasiti obitelj od gladi.
U 3:10 ZA YUMU / 3:10 to Yuma

Odmetnik Ben Wade nakon pljačke kočije razilazi se na kratko sa svojim ortacima, da bi bio uhapšen u gradiću Bisbeeju. Dan Evans je farmer koji je izgubio nogu u građanskom ratu, čovjek koji se trudi prehraniti obitelj i biti uzor svojim sinovima koji se zbog neimaštine sve više udaljavaju od oca. Kad šerif Evansu čija je dnevnica 2 dolara, ponudi 200 dolara kako bi mu se pridružio i pomogao otpratiti uhićenog Wadea u Contention City od kud će zločinac biti deportiran vlakom koji u 3 i 10 ide za državni zatvor u Yumi, Evans prihvaća vidjevši u tome izlaz iz svih svojih nevolja.
Putem do Contention Cityja, Wade i Evans shvaćaju da su vrlo sličnog karaktera, samo što su suprotno polarizirani. Wade zato olako provocira Evansa svojim podmitljivim ponudama, dok Evans odvaguje između opcije da jednom i zauvijek zbrine obitelj, ili pak barem jednom u životu napravi pravu stvar. Dok čekaju na vlak, u Contention City stiže Wadeova banda koja čitav grad okrene protiv predstavnika zakona, pa se na koncu Evans nađe sam protiv svih. U 3:00, Evans mora sprovesti Wadea do postaje, a Wadeovo mito Evansu još uvijek vrijedi. Posljednji potez je Evansov.

Redatelj James Mangold srećom nije radio klasično presnimavanje originala iz 1957. jer bilo bi to uistinu besmisleno. Ovako je neznatno nadogradio priču na već provjerenoj bazi stvorivši malo drugačiji pristup naraciji, te tako u konačnici dobio prilično dojmljiv film, no i vrlo osrednji vestern. Ova će tvrdnja na koncu recenzije možda nekome djelovati u suprotnosti s konačnom premisom, no odagnao sam bojazan iščitavši par komentara po webu koji su zvučali kao da sam ih ja osobno pisao. Dakle zaključno, nisam lud... možemo dalje.

Dvije su stvari u kojima je nova "Yuma" podbacila, a od kojih jedna ide na dušu Mangolda. On se naime odlučio na hermetičnu kameru, što je u esencijalnoj suprotnosti s postavkama vestern žanra. Vesterni su uvijek bili prepoznatljivi po otvorenim panoramskim prikazima krajolika, dok ovaj film obiluje baš naprotiv, možda ne toliko uskim koliko plitkim i sputanim kadrovima čak i na onim mjestima gdje to u filmu uopće nije potrebno. Pribrojimo li k tome i brze sekvence kojima čitav film odiše, dobivamo kaotiku kad je to najmanje nepotrebno. U filmu jednostavno nema kadra koji diše, pa nedostaje još samo kamera iz ruke pa da pomislimo kako se tu negdje po setu vrzmao Paul Greengrass.

Druga karika koja ostavlja dojam neuvjerljivosti je odabir Christiana Balea za ulogu Dena Evansa. Iako je Bale meni osobno jedan od simpatičnijih mlađih hollywoodskih djelatnika, i iako se u ovoj ulozi trudi iz petnih žila vidljivo dajući sve od sebe, uloga obogaljenog farmera koji s drvenom nogom izvodi akrobacije po krovovima kuća jednostavno je preloša. Nije sav problem u tome, Bale je bljedunjav u portretiranju tako kompleksnog lika kao što je Evans. Na samom početku filma, to zasigurno nitko nije očekivao, jer Bale je glumac karizme koji se lako transformira u svoje likove, no kako film odmiče doza neuvjerljivosti nadrasta Evansov lik što je naprosto nevjerojatno za glumca ovog formata. Nasuprot njemu, meni inače nimalo simpatični slaninasti Russell Crowe, uzurpira film od početka do kraja. Njegov šarm zmije otrovnice jednostavno je nenadmašan, draženo ljudsko smeće okoštalo ruzinom ispod koje se krije teško vidljiv sjaj. Njegova gluma savršeno portretira čovjeka s dušom koju je odavno zakopao odabravši put zločina, a koji prema kraju filma ipak otpuhuje prašinu s hladne duše, i iskazuje simpatije prema svom tamničaru Evansu. Croweova transformacija toliko je snažna da ću olako ustvrditi kako je nadmašio legendu Glenna Forda u istoj ulozi iz 1957, što doduše i nije bio težak posao jer Fordovo dobroćudno lice jednostavno je nepovezivo s likom koji gazi putem suprotnim od zakona.

Nekoliko je trenutaka u filmu koji na koncu ostavljaju nedorečenost. U prvom redu tu je dizanje tenzija kad se grupa ljudi od zakona odlučuje proći indijanskim teritorijem. Rizik je velik, no taj je put prema željezničkoj postaji kraći. Zanoćivši u preriji, kako je bilo i za očekivati, grupa biva napadnuta od Indijanaca, no nasuprot prethodnom nabrijavanju taj je okršaj mlak i bez srca. Sam Wade rješava situaciju no to ne odaje utisak da je Wade fighter, već da su Indijanci nesposobni. Također Wadeova sklonost ka ženama sa zelenim očima poetični je promašaj kojim se bandit želio portretirati kao čovjek u vječitoj potrazi za unutarnjim mirom, lukom u kojoj će se skrasiti i provesti ostatak života. Posebice stoga jer su ženski likovi u filmu marginalizirani i iz kadra ih se miče brže nego li Wadeov zamjenik u bandi poteže pištolj.

Za razliku od sporovozećeg originala gdje se svaka napeta situacija odgađala do krajnje kulminacije, ova "Yuma" je nabrijana od glave do repa što ne treba uzeti kao nešto loše, film je jednostavno snimljen tako kako je, no postavlja se pitanje zbog čega se uopće išlo na opciju reekranizacije ovog klasika kad se u cijelosti odstupilo od zacrtane baze. Čini mi se da se u ropotarnici Hollywooda moglo naći barem tridesetak sretnijih filmova koji bi se mogli ponuditi današnjem auditorijumu, no ako se već inzistiralo na "Yumi", uz nekoliko promućurnijih rješenja mogao je ovo biti vrhunski remake na tragu, za sad od "novijih", nenadmašnog Eastwoodovog "Nepomirljivog". Ovako u konačnici imamo jako dobar film, no i osrednji vestern koji je imao povod za priču koju zanatski nije opravdao.