Continental film
112 min
1998

Recenzija: VELIKI LEBOWSKI / Big Lebowski

Recenzija: VELIKI LEBOWSKI / Big Lebowski VELIKI LEBOWSKI
(Big Lebowski)

Bila jednom dva čovjeka, a obojicu ih je krasilo isto ime i prezime. Jeffrey Lebowski. Ali sličnost je ovdje počinjala i završavala. Njihovi životi susreli su se početkom 90-tih godina prošlog stoljeća tijekom Zaljevskog rata. Sve je počelo s jednim popišanim tepihom (koji je baš upotpunjavao sobu).Jedan je Lebowski bio debeo, drugi mršav. Jedan je bio ćelav, drugi je imao dugu kosu i bradu. Jedan je volio svoju ženu, Mozarta i svoju ogromnu vilu, drugi duga kupanja, Creedence Clearwater Revival i kuglanje.
VELIKI LEBOWSKI / Big Lebowski

Jednog su zvali Lebowski, drugoga The Dude. Jedan je bio hendikepiran od struka nadolje, a drugi od trave. Jedan je imao para ko blata, a drugi je živio od socijalne pomoći. No svaka priča ima svoj početak pa tako i ova.

Jedne su večeri dva utjerivača dugova posjetila našeg dugokosog Lebowskog, zaprijetili mu batinama ako ne vrati novac i popišali mu se na tepih (koji je baš upotpunjavao sobu), te prekasno shvatili kako su pogriješili adresu. Zbunjen, napušen, ali odlučan naš je mali Lebowski odlučio zatražiti od Velikog Lebowskog novac za novi tepih (koji je baš upotpunjavao sobu) i time povećati svoju lebovštinu. Ali kako to obično biva Veliki ga je Lebowski otjerao.
Svemir se nakon nekoliko dana predomislio i pružio našem malom Lebowskom novu priliku. Veliki ga je Lebowski pozvao zbog male usluge. Uz Mozatrtov Requiem objasnio je kako mu je žena oteta i kako moli našeg malog Lebowskog za isporuku 1 000 000 $ koje otmičari traže za otkupninu.

Moralna dilema je rođena, da li isporučiti novac i konačno postati Veliki Lebowski ili ne, tko će zapravo pored svega ovog pobijediti na kuglaškom turniru, i da li će kozmička pravda biti zadovoljena, pitanje je sada.

Braća Coen najpoznatiji su po svom oskarovskom ostvarenju "Fargo" i trenutno aktualnom "O' Brother Where Art Thou", a Veliki Lebowski ostao je zanemaren. Nitko ne voli pametnjakoviće ili u ovom slučaju zajebante. Jeff Bridges je ulogom The Dudea (iliti Lebowskog) ostvario san svakog glumaca. Utjelovio je svoju najbolju ulogu, svog najopskurnijeg lika kojeg morate obožavati zato što je toliko životan, toliko nevjerojatno smiješan da ćete teško moći zaustaviti suze. John Goodman isto tako, a uz njega i svi ostali. Ali ovaj film nije film za plakanje. Ovo je film za sva vremena. Američki klasik za devedesete, iako malen, iako zanemaren, iako zaboravljen, film koji će u srcima onih koji cijene život ostati kao testament najljepšoj i najgoroj ljudskoj osobini - ljudskosti i ljudskoj gluposti.

Mislili ste kako Altmanovi filmovi donose likove koje volite oponašati i prepričavati, ali ako niste gledali "Big Lebowski" ne znate što ste propustili.

John Goodman kao vijetnamski veteran Walter, vlasnik sasvim osebujne životne filozofije - sve je povezano s Vijetnamom.
Steve Buscemi kao Donnie - nikada niste sreli nekoga kome je sve nejasno, ne zna ništa o životu, a kuglanje je nešto što ga čini opravdanjem pred Bogom.
Jedan primjer dijaloga - Walter: "Kao što je Lenjin jednom rekao...", Donnie: "I am the walrus."
Julianne Moore - volite modrenu umjetnost - zadržite dah prije nego upoznate san svih neetabliranih modrenih umjetnica - feministkinja koja svoje slike slika zaista posebnom tehnikom - nju, naime, golu vuku po sajlama tri metra iznad tla uz zvuke ženskog stenjanja dok šprica boju po svojim platnima: "Njeno je slikarstvo isključivo vaginalno".
Ekipa njemačkih nihilista koji žele svoj novac pod svaku cijenu pa makar netko morao opstati i bez prsta na nogama i...
I John Turturro kao Jesus: "No one fucks with Jesus!".

Iako je ovo ultimativni film o kuglanju on je prije svega sve ostalo. Ovo je film o Creedenceima, o malom o velikom Lebowskom, o lažima, novcu, židovstvu, kuglanju, sexu, koktelima, nacizmu i nihilizmu, travi, mladim ženama, velikim bazenima, pornićima, špijunaži, neukusu, modernoj umjetnosti, techno popu, Vijetnamu, preskupim urnama, Eaglesima, malim psima, policiji, dugim kupkama, lažnim fundacijama, odbjeglim kćerima, Sabatu, srušenim čunjevima, bogatašima, nezadovoljnim starcima, Los Angelesu, nezaboravnim tripovima, skupom i jeftinom tepihu, zvijezdama, propalom braku, lasicama, kaubojima, pivi, pušenju, pišanju, ljigavim slugama, šezdesetima, devedesetima, hipijima, starim autima, velikim mobitelima, lažnim otkupninama, starim novinama, nezaboravnim partyjima, principima, surfanju, samohranim majkama, divnim puloverima, prijetećim pismima, velikim kontejnerima, suludim pitanjima, prozirnim sandalama za kupanje, povredama kičme, nezaposlenosti, pištoljima, življenju u prošlosti, nejavljanju na telefon, kožnoj obleki, uništavanju automobila, bijenalu, Autobahnu, piscima krimića, bezobraznim derištima, dobrim hamburgerima, čekovima u vrijednosti od pola dolara, otvaranju tetrapaka u supermarketu, Dudeu, Walteru, Donnieu, Jesusu, životu, smrti, kozmosu, svem ostalom, starim vrlinama, vjetru i kanti za čips... pa ako vam sve ovo nije dovoljno pogledajte onda ovaj film samo zbog kamere smještene u kotrljajuću kuglašku kuglu....
« povratak Stavko Kljun