Odlična recenzija. Slažem se u potpunosti.

Sviđa mi se i uočavanje scene iz Superman Returns.
Komentar: jeannot_moore 13.08.2007.

Recenzija: TERMINATOR 2: SUDNJI DAN / TERMINATOR 2: JUDGMENT DAY

Recenzija: TERMINATOR 2: SUDNJI DAN / TERMINATOR 2: JUDGMENT DAY TERMINATOR 2: SUDNJI DAN
(TERMINATOR 2: JUDGMENT DAY)

"Los Angeles, 2029. Tri milijarde ljudi izgubilo je život. 29. kolovoza 1997. Preživjeli iz nuklearne vatre taj su rat nazvali Sudnji dan. Živjeli su tek da bi se suočili s novom noćnom morom - ratom protiv strojeva. Kompjuter koji je upravljao strojevima, SkyNet, poslao je svog najsofisticiranijeg Terminatora unatrag kroz vrijeme sa zadatkom da ubije Johna Connora, vođu Pokreta otpora preživjelih ljudi u budućnosti, dok je još bio dijete. Međutim, kao i ranije, i Pokret otpora je poslao usamljenog ratnika da zaštiti Johna. Bilo je samo pitanje vremena koji će od njih do njega doći prvi."

TERMINATOR 2: SUDNJI DAN / TERMINATOR 2: JUDGMENT DAY

Ovo su riječi iz uvodnoga monologa koji možete čuti na početku filmu, nakon toga počinje nezaboravni spektakl...

Prema riječima mnogih kritičara i filmofila, "Terminator 2: Judgment Day" spada u onu rijetku kategoriju nastavaka koji ne samo da se po kvaliteti mogu mjeriti s originalom, već ga ozbiljno i premašuju po tom pitanju, kao npr. "The Godfather: Part II", "Mad Max 2" i "Aliens". Zapravo se dosta teško odlučiti koji je film bolji, original, "The Terminator", ili nastavak, "Judgment Day", jer to su u biti dva različita filma. Originalni "Terminator" je više ozbiljniji mračniji SF triler/horor, u kojem dominira mračna i zastrašujuća atmosfera, dok je nastavak pak spektakularniji, zabavniji akcijski film u kojem dominira upravo akcija i humor, što ga čini drugačijim. Doduše ni nastavku ne nedostaje "mračne" atmosfere, ali u usporedbi sa originalnom, nije tako "mračan", i više je - cool. Tako da su zapravo oba filma podjednako izvrsna, ali se svaki gleda zbog drugih razloga. No, oba su pomakla do tada zadane standarde žanra i uvela neke novitete, te su u značajnoj mjeri stvorili od Schwarzija ono što on danas jest - ikona pop kulture. Na kraju krajeva, predstavljaju i jedan od dokaza da je moguće napisati inteligentan akcijski spektakl.

Nastavak je, baš kao i original, sada već kultni film i jedan od najboljih akcijskih filmova svih vremena. U vrijeme kad se snimao bio je to najskuplji film svih vremena. Budžet mu je iznosio oko 100 milijuna $, što je u usporedbi sa budžetom originala, koji je iznosio svega 6 milijuna $, tada bila ogromna svota novca. Danas (nažalost) svaki drugi film ima toliki budžet. No, uloženi novac se itekako isplatio jer se, baš kao i original, nastavak premetnuo u ogroman hit i samo u Americi zaradio 205 milijuna $, dok je u ostatku svijeta ubrao preko 500 milijuna $.

Redatelj James Cameron pametno je iskoristio te novce i isporučio nam spektakularan i vizualno još i dan danas savršen film odlične režije i akcije. U nastavku se doslovno 'raspištoljio', i gotovo da nije bilo kadra koji nije bio ispunjen hard-boiled akcijom i specijalnim efektima. Tu je još i njegov osobni touch, zbog kojeg oba filma i jesu tako dobra - stavljanje likova u prvi plan, pričanje priče, te nekolicina zbilja veličanstvenih emotivnih trenutaka u kojima je i "ne emotivac" poput Arnolda Schwarzeneggera "briljirao". Tu bih posebice izdvojio scenu kada Terminator gledajući dva dječaka kako se igraju plastičnim pištoljima, na Johnovo pitanje, da ljudska vrsta neće uspjeti, kaže da je u ljudskoj prirodi da uništavamo. Ili ona kada na kraju filma kaže Johnu "Sada znam zašto plačete, ali to je nešto što ja nikad neću moći učiniti". Odlični detalji koji upotpunjuju priču i daju joj dozu "realnosti" i nečeg više od običnog akcijskog filma u kojem u prvi plan do izražaja dolaze samo eksplozije, pucnjava i specijalni efekti.

Kad smo već kod specijalnih efekata, valja naglasiti kako je "Terminator 2" uveo mnogo novosti na tom polju i napravio revoluciju u svijetu specijalnih efekata. To je posebice vidljivo u scenama sa tekućim Terminatorom T-1000, na kojima je radilo oko 36 ljudi, koji je kroz cijeli film nekoliko puta mijenjao svoj oblik i izvodio stvari koje prije nisu bile izvedive na filmu. Sjećam se kad sam tamo sredinom 90-ih, kao klinac gledao popularnu dokumentarnu emisiju "Movie Magic" na HTV-u, a koja se je prikazivala kako se snimaju filmovi, rade specijalni efekti, stuntovi, tučnjave itd. U jednoj od epizoda bilo je prikazano kako su radili poznatu sekvencu iz "Terminatora 2", kada se T-1000 smrzne, a zatim ga Arnie raznese u komadiće uz legendarnu doskočicu "Hasta la vista, baby".

Zanimljivo, onaj dio kada se T-1000 ponovno spaja je snimljen u nekoj sobici na biljarskom stolu, a kapi koje su predstavljale rastaljeni metal je zapravo živa koju su ljudi zaduženi za to "skupljali" u jednu lokvu pomoću fena za kosu. Film inače ukupno ima tristotinjak kadrova sa specijalnim efektima u cjelokupnom trajanju od 16-ak minuta. Kompanija zaslužna te izvanredne specijalne efekte, Industrial Light and Magic, te je iste godine za svoj posao osvojila i Oscara. Inače, "Terminator 2" je osvojio Oscara, za zvuk, za masku, spomenute specijalne efekte i montažu zvuka. Izvrstan posao je napravio i Stan Winston, koji je radio i na originalu, što je posebice vidljivo na scenama eksplozije nuklearne bombe za koje su zaslužni on i njegov tim, kao i na samom Arniju. Nanošenje maske i svih onih oštećenja po licu koje je imao na kraju filma je trajalo nekih 5 sati, a skidanje sat vremena. Zbilja naporan i zahtjevan posao, ali i izvrsno obavljen.

Baš kao i original, i nastavak je ostao zapamćen po nekoliko nenadmašnih i maštovitih akcijskih sekvenci. Arnie koji rešeta policajce ogromnom rotirkom (prošle godine je Bryan Singer na svojevrstan način odao i počast toj sekvenci u svom filmu "Superman Returns" jednom veoma sličnom scenom), jurnjava po kanalu uz legendarni skok Terminatora na motoru, skok kamiona s mosta, scena nuklearne eksplozije, skok s motorom na helikopter, jurnjava na autocesti, prevrtanje cisterne u punoj brzini i još mnogo, mnogo toga. Tu su i antologijski one lineri koje je Arnie u nastavku bacao kao iz rukava. Zanimljivo, legendarna rečenica "Hasta la vista, baby" koju vjerojatno znaju svi filmofili, je u španjolskoj inačici filma bila promijenjena u "Sayonara, baby!" jer ovako nije zvučala dovoljno cool.

Nastavak se svojom radnjom se nadovezuje na svog prethodnika i nadopunjuje priču, iako u cjelini zaplet djeluje veoma slično originalu. No, dok je u originalu ta borba između čovjeka i stroja, ovdje imamo stroj protiv stroja. Dvije gotovo neuništive sile suprotstavljene jedan drugoj. Cameron je ovaj put cijelu priču o ratu ljudi i strojeva i mračnoj budućnosti koja nas čeka malo ublažio. Kao što sam rekao, film više nije toliko mračan i brutalan kao original, već je zabavniji, a tome svakako pridonosi odnos Terminatora i Johna Connora.

No, nastavak baš kao i original ima problema sa pričom. Naime, i ovdje je radnja predvidljiva, a mnoge stvari nisu objašnjenje. Ako npr. u originalu Reese kaže da su ljudi u budućnosti pobijedili, te da je Skynet zato poslao Terminatora u prošlost da bi ubio Sarah, dok John još uopće ne postoji - a ovaj to nije uspio - od kuda onda ovaj drugi, napredniji terminator, zar nisu svi Terminatori uništeni, zašto rat još uvijek traje, a drugi Terminator je poslan u prošlost sigurno nakon što prvi nije uspio. Uz to, Reese u originalu naglasi kako je vremenski stroj uništen nakon njihovog prolaska, te da nitko više ne može doći iz budućnosti. Kako onda dođu ova dvojica itd., itd. A tu je i taj famozni happy end - Sudnji dan je spriječen i svi ćemo živjeti lijepo i sretno. No, ako je sudnji dan spriječen, Terminatori nikad nisu ni postojali, zar ne?! Ovdje priča isto povlači za sobom mnoštvo pitanja, baš kao i original, no, bez obzira na sve "Terminator 2" je fenomenalan film.

Glumačke izvedbe su ponovno odlične, Arnie je bolji nego ikada prije. Doduše nije onako zastrašujuć i prijeteći kao u originalu, jer ovaj put nije negativac, pa je zabavniji i cool. Početak kada Arnie izlazi iz kafića u kožnim hlačama i jakni uz pratnju stvari "Bad to the Bone" te sjeda na motor, mi se urezala u pamćenje kao klincu kao jedan od najcool scena ikada. No, on je predan svom zadatku, i ništa ga neće zaustaviti u njegovom izvršenju, ni gubitak ruke, ni sva ostala oštećenja. On neće ozlijediti Johna, on ga neće napustiti. On ide na sve ili ništa, zato je programiran. Za razliku od originala, gdje ubije tridesetak ljudi, ovdje ne ubije ni jednog (inače njegov "dobri" Terminator se nalazi na 48 mjestu top ljestvice 100 najboljih filmskih junaka svih vremena).

S druge strane, Robert Patrick je odlična zamjena za "zločestog" Arnija, i ostvario je ulogu po kojoj ga vjerojatno svi pamte. T-1000 je veoma zastrašujuć, ledenog izraza lica i ne staje dok ne izvrši svoj zadatak. Ultimativna mašina za ubijanje koja se uz pomoć svojih kameleonskih mogućnosti i mogućnosti zacjeljivanja oštećenja bez problema može infiltrirati među ljude, te predstavlja još veću prijetnju od T-100 iz originala, jer je gotovo neprimjetan.

Kao što sam rekao u recenziji originala, Linda Hamilton je u nastavku totalni borac. Dok je u originalu ona zbunjena i uplašena žena, koja nema pojma što se zbiva, u nastavku je ultimativna akcijska heroina, malo nabildana, opaka i hrabra, i sve će učiniti da spasi i zaštiti sina. Nju je za nastavak trenirao bivši izraelski komandos zvučnog imena Uzi Gal. Inače na snimanju dvojke, u nekim scenama gdje se ona pojavljuje dva puta u istom kadru, pojavljuje se njezina sestra blizanka, Leslie Hamilton (npr. u sceni na kraju filma kada se T-1000 preoblikuje u Sarah).

A tu je Edward Furlong kao famozni John Connor, oko kojeg i zbog kojeg se sve to događa. On je obični tinejdžer, delikvent koji je napustio školu i besposličari po cijele dane, no ipak inteligentan, što dokaže nekoliko puta kroz film (krađa love iz bankomata). S obzirom da mu je to bio prvi film u karijeri, mali se solidno snašao u ulozi i solidno ju odradio.

Na kraju svega, ne smijem zaboraviti spomenuti izvrsnu glazbu Brada Fiedela koja opet pridonosi atmosferi, a svoj obol soundtracku su dali i Guns N' Roses nezaboravnim hitom "You Could Be Mine".

Nažalost, ni nastavak se ne može pohvaliti nekim posebno kvalitetnim izdanjem u nas. Dapače, mogli bi reći da je još lošiji nego izdanje prvog Treminatora. A zašto? E pa zato jer dok je prvi film još izašao u normalnoj distribuciji u normalnom izdanju, na tzv. vanilla discu, nastavak je izašao direktno na kioske. Doduše možda to i ne bi bilo tako loše da se na DVD discu nalazio film. Ali ne, ovdje se još nalazi i nekoliko epizoda prilično loše animirane serije “Yu-Gi-Oh”. Jedina stvar koja donekle izvlači ovo DVD izdanje od totalne katastrofe je to što je riječ o produženoj verzija filma, sa nekoliko novih scena. Ni ovog puta nema razloga za očajavanje i paniku, jer se iz Velike Britanije ili SAD-a može naručiti izvrsni dvostruko izdanje u fenomenalnom pakiranju. Tako će te na tim izdanjima pronaći dvije različite verzije filma, onu originalnu koja je igrala u kinu tamo početkom 90-ih i ovu produženu. Zatim komentare ekipe, glumaca i redatelja, dokumentarce o snimanju filma i specijalnim efektima, izbačene scene, storyboarde, slike sa snimanja i još mnogo, mnogo toga.

Sve u svemu, "Terminator 2: Judgment Day" je jedan od onih klasika žanra koje jednostavno morate vidjeti i koji vam nikada ne dosade. Koji, baš kao i original, svojom kvalitetom i dan danas tuče mnoge novije filmove. Kad je Arnie '84. rekao da će se vratiti, zbilja se vratio sa stilom.