"Predator recimo"...pa "Total Recall", "Conan Barbarin", "True Lies"...a našao bi se sigurno još koji ;)
Tako da se ne može reći da nije imao dobrih filmova u karijeri...svakako više nego i jedan drugi akcijski glumac ;)
Komentar: Dragonrage 24.07.2007.

Recenzija: TERMINATOR / The Terminator

Recenzija: TERMINATOR / The Terminator TERMINATOR
(The Terminator)

Jedne noći u jednoj uličici pojavi se bljesak, i strašna eksplozija. Nakon tog bljeska pojavi se muškarac, potpuno gol, polako se digne i pogleda panoramu grada koji će noćas biti njegovo bojište. Taj muškarac zapravo nije čovjek, barem ne u potpunosti, on je naime cyborg, pola čovjek, pola stroj. Njegov zadatak je da ubije Saru Connor, majku Johna Connora, još nerođenog vođe pobunjenika iz budućnosti gdje vladaju strojevi Terminatori.

TERMINATOR / The Terminator

Za njim iz budućnosti stiže još jedan muškarac, koji je za razliku od njega u potpunosti čovjek, vojnik iz budućnosti Kyle Reese. On pak dolazi sa zadatkom da zaštiti Saru od tog nezaustavljivog stroja, a poslao ga je sam John. Obojica se daju u potragu za njom, svaki sa svojim ciljem i namjerom, no pitanje je tko će stići prvi...

Što reći o legendarnom remek-dijelu žanra, kad već vjerojatno svi sve znaju? Film i dan danas, nakon 23 godine izgleda fenomenalno, vrijeme ga nije nimalo pregazilo, dapače, što je stariji to je bolji. Sve je vrhunski odrađeno, režija, akcija, pomalo zastrašujuća i mračna atmosfera, a tu je i ona specifična muzika 80-ih (scena u noćnom klubu) te upečatljiva "Terminator" tema Brada Fiedela, specijalni efekti - iako je u nekim kadrovima vidljivo da se radi o animatroničkoj lutki, ali to nimalo ne smeta - itd. Drago mi je da im nije palo na pamet, tu prvenstveno mislim na redatelja Jamesa Camerona, da to danas "popravlja" CGI efektima, kao što je to učinio George Lucas u svojim starim "Star Warsima".

A tu je i zanimljiva, u ono doba, čak i originalna priča, prva takve vrste. Doduše roboti ali i tema propasti svijeta su se i prije pojavljivali na filmu, npr., 1950. godine u filmu Roberta Wisea "The Day the Earth Stood Still", 1954. u filmu "Devil Girl from Mars" ili 1956. u filmu "Forbidden Planet" kao i još mnogim naslovima, ali Cameron nam je po prvi puta predstavio Cyborga - metalni endo skelet "presvučen" živim tkivom - pola čovjek, pola stroj, koji dolazi iz budućnosti kako bi ubio spasitelja čovječanstva prije njegovog rođenja.

Zanimljivo je kako ta priča ima u sebi dosta Biblijskih motiva. Sarah Connor je svojevrsna Marija Djevica, majka budućnosti, dok je njezin sin John Connor spasitelj čovječanstva, moderni "Isus". A i samo začeće nije baš uobičajeno, doduše nije bezgrešno, ali otac dolazi iz budućnosti. Kad smo već kod oca, vojnika Kyle Reesa, njihovog zaštitnika, njega bi smo mogli usporediti s Josipom, koji je Mariju sakrivao i čuvao od Heroda i njegovih ubojica s kojim bi smo mogli pak poistovjetiti "Skynet" i Terminatora. Sličnosti dakle, kao što vidite ima dosta iako ona možda nisu, ili pak jesu namjerna. No ta priča ujedno povlači za sobom i mnoštvo pitanja o kojima bi se dalo naveliko diskutirati, no ja ću izdvojiti samo neka.

Naime priča je kad malo bolje razmislimo predvidljiva, jer da će Sarah Connor preživjeti, možemo shvatiti već na početku filma, naime ako je Reesa poslao njezin nerođeni sin, John, to znači da se on ipak rodio, te da je on znao da će preživjeti. A tu je i pitanje očinstva. Jer ako je Reese njegov otac, kojeg je on poslao iz budućnosti, onda je on (John) to isto znao, a u ostalom, do njegovog začeća i rođenja ne bi ni došlo da "Skynet" nije slao svog Terminatora da ga ubije u prošlosti, jer tada ni Reese ne bi išao za njim u prošlost i upoznao Saru. Cijeli taj događaj se zapravo ponavlja u nedogled, jer se to već jednom dogodilo, a John iz budućnosti to zna. On točno zna kako to završava, a s njime i publika. On isto tako zna da će za ovim Terminatorom doći još jedan, koji će ga pokušati ubiti kao dječaka, u nastavku, te isto tako zna da će preživjeti, no da i svi događaji iz nastavka neće spriječiti katastrofu, jer da ju spriječe, onda ne bi uopće bilo Terminatora i nitko ga ne bi pokušavao ubiti, te on ne bi slao nikoga u prošlost itd., itd. Uglavnom te priče s putovanjima u prošlost i budućnost su obično malo nategnute i zbunjujuće, ali bez obzira na neke sitnice o kojima bi se dalo diskutirati, priča ovdje na prvi pogled funkcionira sasvim OK.

Inače Cameronu je ideja za film navodno došla u snu! Naime, on je u nekim intervjuima vezanim uz Terminatora izjavio kako je jednom prilikom sanjao metalnog robota kako izranja iz vatre, i od tud je sve krenuo... od te scene je razvio cijelu priču. No, Harlan Ellison tvrdi drukčije. Naime on tvrdi da je Cameron zapravo "ukrao" ideju za svoj film iz njegovih priča koje je on napisao za TV seriju "The Outer Limits". Radi se o dvije epizode. Prva je "Soldier", u kojoj se specijalac slučajno vraća u prošlost kako bi obavio neku misiju, a druga je "Demon with a Glass Hand" o čovjeku s mehaničkom rukom koji izgubi pamćenje tijekom putovanja u prošlost a za petama mu je ubojica koji ga želi ubiti.

Pa iako su njih dvojca zbog tog pitanja završili i na sudu, Cameron i dan danas tvrdi da je "Terminator" njegov originalni koncept. No na kraju krajeva, nas se to ni ne tiče. Originalno je Cameron zamislio Terminatora kao malenoga i neprimjetnog "čovjeka", koji se veoma lako može uklopiti među ljude, i tu ulogu je prvotono trebao odigrati njegov "kućni glumac", Lance Henriksen, dok je Arnold Schwarzenegger trebao odigrati glavnog junaka, vojnika iz budućnosti Kyle Reesa. No legenda kaže, da kad su se Cameron i Arni sastali po prvi puta, ovaj je uvidjeo da bi bilo prilično glupo da grdosija poput Arnija igra pozitivca, te mu je ponudio ulogu negativca, gotovo neuništivog cyborga iz budućnosti, dok je Lancea dopala malena uloga policijskog narednika Vukovicha. Kao što je dobro poznato, gotovo svi njegovi prijatelji, uključujući i menadžera su mu savjetovali da odbije tu ponudu, jer da će si tom ulogom samo upropastiti karijeru koja je bila na uzlaznom putu, jer je Arni iza sebe tada već imao dva hita, "Conan the Barbarian" iz 1982., i nešto slabiji ali zabavan nastavak "Conan the Destroyer" iz 1984.

I zbilja, tko bi rekao da će te davne 1984. godine, taj ultra jeftini B SF film (budžet mu je iznosio mizernih 6 mil.$) postati kultni film. "Terminator" se tada premetnuo u ogroman hit, zaradio samo u Americi 38 mil.$, a da ne spominjemo svjetsku zaradu od 78 mil.$, što je tada bila ogromna svota. A uz to, ta uloga je proslavila Arnija i postala njegova najpoznatija i najuspješnija rola ikada, koja ga je ustoličila kao akcijsku zvijezdu još godinama. Eto, trivije radi, Terminator se nalazi na veoma visokom 22 mjestu top ljestvice 100 najboljih negativaca svih vremena, što govori dovoljno samo za sebe. Uspjeh je tim više bio iznenađujuć i veći, jer je to bio tek drugi Cameronov film u karijeri, prvi nakon katastrofalnog naslova "Piranha Part Two: The Spawning" s kojim je imao dosta problema tijekom pos-produkcije.

Film je ostao zapamćen i po nekoliko antologijskih akcijskih scena kao što je ona u noćnom klubu kada se Rees i Terminator po prvi puta sukobe, zatim ona na kraju gdje Terminator progoni Saru s ogromnom cisternom, ili vjerojatno najpoznatija od svih ona u policijskoj postaji, gdje prije totalnog masakra Arni izgovori svoju poznatu "I'll be back" izjavu koja mu je kasnije postala i zaštitni znak (Originalno je u scenariju taj dijalog bio "I'll come back", no iz nepoznatog razloga su ga promijenili). Sve u svemu, filmska antologija.

Što je to zbog čega je "Terminator" tako dobar film? Naravno, tu je kao što rekoh, za to vrijeme izvanredna i spektakularna akcija i specijalni efekti, priča itd., ali po mom mišljenju to je prvenstveno odlična mračna i zastrašujuća atmosfera koja čak pomalo graniči i s hororom a kojoj u cjelini svakako pridonosi i izvrsna spomenuta glazba. Naime nije nikakva novost da su se u današnje vrijeme znanstvenici uvelike približili stvaranju humanoidnog robota s umjetnom inteligencijom, i samo je pitanje vremena kada će ti roboti postati poput nas. Možda zvuči smiješno, ali pogledajte samo Japance kojii na tehnologiji robotike rade već godinama. I sad zamislite da samo jedan takav robot postane svjestan i krene u ubilački pohod, a nezaustavljiv je. To je ono što je zbilja zastrašujuće u ovom filmu, nezaustavljiva ubilačka sila bez imalo savjeti. Kada po prvi put vidimo kako metalna gromada izranja iz vatre, i njegove crvene oči, iako smo pomislili da je napokon mrtav, jednostavno se u nama mora pojaviti osjećaj nelagode.

Glumačke izvedbe su izvrsne. Schwarzenegger je izvanredan, dominantan, metodičan i zastrašujuć. Ovo je vjerojatno jedini film (uz nastavke naravno) gdje je njegovo glumačko ne znanje i ne baš prevelika mogućnost pokazivanja emocija na ekranu poslužilo svrsi. Savršen je kao robot bez emocija, bez žaljenja, bez straha, mašina koja ne staje dok ne obavi zadani mu zadatak. Zamislite kako bi to samo smiješno bilo da je Arni zaista glumio Reesa, običnog čovjeka prepunog emocija, traumatiziranog i ranjivog vojnika. Njemu ne pašu takve uloge običnih ljudi, previše je "nadčovječan" na ekranu. Stoga je Michael Biehn odličan u toj roli, opak, snalažljiv, hrabar vojnik, koji će zaštiti Saru i budućnost čovječanstva pod svaku cijenu, ali s druge strane ipak samo ranjivi i krhki čovjek, koji u usporedbi sa Arnijem zbilja izgleda obično i maleno. Iako je on kasnije ostvario još nekoliko pamtljivih uloga, kao npr. u naslovima "The Rock", "Aliens" itd., danas je na žalost potonuo u moru B naslova. Doduše ove godine ćemo ga imati prilike gledati u omnibusu Tarantina i Rodrigueza "Grind House". Tko zna, možda za njega taj film učini što je za Travoltu prije par godina učinio "Pulp Fiction".

Ništa gora u svojoj izvedbi Sare Connor nije ni Linda Hamilton, tadašnja žena Jamesa Camerona. Na početku ona je zbunjena, uplašena, nema pojma što se zapravo događa i kome da vjeruje, potpuno neorganizirana, kao što i sama kaže u filmu "Come on. Do I look like the mother of the future? I mean, am I tough, organized? I CAN'T EVEN BALANCE MY CHECKBOOK". No prema kraju filma ona postaje snažnija, hrabrija, a to sve posebice dolazi do izražaja u nastavku, gdje je postaje borac. Tako zapravo nimalo ne čudi što je Linda tom ulogom postala svojevrsna akcijska heroina koju uspoređuju sa Sigourney Weaver, odnosno Ripley iz "Aliena". Na svoju žalost nije ni postigla neki veći uspjeh u karijeri osim ove uloge po kojoj ju gledateljstvo pamti.

Domaće DVD izdanje je na žalost blago rečeno siromašno. Dodataka uopće nema, pa čak ni trailer, a “krasi” ga i Dolby 2.0 zvuk. No svi istinski ljubitelji ovog filma ne bi trebali očajavati, jer iz Velike Britanije ili SAD-a mogu naručiti izvrsno dvostruko DVD izdanje, upakirano u kartonsku kutiju i prepuno dodataka kao što su dokumentarci o snimanju, intervjui sa Cameronom i Schwarzeneggerom, traileri i TV spotovi, artwork crteži, slike sa snimanja, storyboardove i knjižicu od 8 stranica prepunu raznoraznih informacija vezanih uz film.

Sve u svemu, "Terminator" je definitivno film koji je obilježio početak suvremenog Hollywooda prepunog spektakularnih specijalnih efekata, nadčovječnih super junaka i inteligentnih akcijskih priča i jedan od meni omiljenih naslova kojeg uvijek mogu gledati iznova, a da mi ne dosadi. Uzbudljiv je, napet, zastrašujuć i zabavan, jednom riječju kultni klasik koji i dan danas kvalitetom tuče mnoge slične novije filmove.