2005.
Što je muškarac bez brkova?

Re: ŠTO JE MUŠKARAC BEZ BRKOVA? / Što je muškarac bez brkova?
Lijepa recenzija... Sada si me navukao da odem pogledati film... Iako nisam htio... :)
Komentar: Delboy 23.01.2006.

Eto, kad me kolega preduhitrio, i ja imam što reći:

Nogoloptački rečeno, Hribar je, nakon dosta neugodnih iskustava sa Novim dobom, ovog puta pucao penal i to sa manje od 11 m udaljenosti. Uzeo je roman populističkog pisca koji sjajno manevrira našim (bližim) povijesnim zbiljnostima, prito tome se koristeći formulom koju je Brešan aposlvirao već sa svojim prvijencom "kako je počeo rat na mom otoku". Daleko bi odvelo seciranje svega i usporedba, ali ja i dalje navijam za Sviličića. Ponajprije jer je "Oprosti za kung fu" jedan vrlo ozbiljan i životan film, dok je "Muškarac..." malomišćanska komedija koja umjesto Smojina stila koristi vlaški tj. dalmatinski ruralni. A s onakvom glumačkom plejadom ipak se moglo zeru više, ne samo zbog Tomićeva rukopisa već i zbog glumačkih kapaciteta gdje su žene odnijele pobjedu nad muškarcima, naročito otkriće u liku i djelu Jelene Lopatić
Komentar: vlado 23.01.2006.

Moram priznati da me film stvarno oduševio... Jako dobro... Moja ocjena bi bila za po koke više...
Komentar: Delboy 29.01.2006.

Moram priznati da me film uopće nije dojmio...ništa posebno, kako i sama recenzija kaže - puno već viđenih stereotipova i novi pokušaj prikaza neke domaće "vlajske duhovitosti"... Moja ocjena bi bila kao i gore tri kokice (ne manje valjda samo zato što je naš film).
Komentar: sbrbot 27.03.2006.

Recenzija: ŠTO JE MUŠKARAC BEZ BRKOVA? / Što je muškarac bez brkova?

Recenzija: ŠTO JE MUŠKARAC BEZ BRKOVA? / Što je muškarac bez brkova? ŠTO JE MUŠKARAC BEZ BRKOVA?
(Što je muškarac bez brkova?)

Smješten u zadarsko zaleđe, film prati mladu udovicu Tatjanu, koja nakon muževe smrti ne progovara ni riječi punih 13 mjeseci. Kada napokon progovori, priznaje lokalnom svećeniku da ga voli, što njemu predstavlja nemali problem i stavlja ga na kušnju, što zbog njegova poziva, što zbog činjenice da se radi o liječenom alkoholičaru.

ŠTO JE MUŠKARAC BEZ BRKOVA? / Što je muškarac bez brkova?

Film koji je podigao priličnu medijsku prašinu nakon što je redatelj Hrvoje Hribar otkazao zakazanu premijeru u Puli tek nekoliko sati prije nego se trebala zbiti krenuo je u domaću distribuciju 5. siječnja. U međuvremenu je sakupio dobrih kritika sa svih strana, a dosad ga je u kinima pogledalo za naše pojmove vrtoglavih 40-ak tisuća ljudi.

Nedavno se na hrvatskoj sceni pojavio film čije su osnovne karakteristike bile dosta slične bazi na kojoj počiva "Muškarac bez brkova". Obitelj iz zaleđa, izrazito patrijarhalno nastrojena i u određenim pogledima na svijet dosta zatucana. Dakako, riječ je o, također dosta hvaljenom, Sviličićevu "Oprosti za kung fu". Kako sam se za vrijeme istog nasmrt dosađivao, u glavi sam stvorio određenu negativnu sliku kako bi mogao izgledati Hribarov film.

Sam početak filma sugerirao je kako bi se crne slutnje proizašle iz glave autora ovog teksta itekako mogle ostvariti. Ipak, nakon što sam pregrmio uvodnih desetak minuta i pomirio se s činjenicom kako gotovo do posljednjeg mjesta ispunjena kino dvorana neće odustati od kreveljenja na (doslovno!) svaku izgovorenu rečenicu, krenulo je nabolje. I to, za naše pojmove, poprilično.

U svoj silini zdrave zajebancije, u koju su natrpani svi mogući stereotipi - od gastarbajtera-povratnika iz Njemačke, njegove kćeri koja ni hrvatski ne zna govoriti kako spada, novog automobila koji je taj isti povratnik donio, pijanom pjevanju ustaških pjesama kao vrhunca kulture – autor je kod nešto ozbiljnijih stvari ostao neutralan. Tako je primjerice kler u jednoj prigodi odbio prilično izdašan milodar, drugi put zatražio od lokalnog stanovništva štogod novca za obnovu lokalne crkve, a treći put žalio za odbijanjem prvotno spomenute obilne količine novca.

"Što je muškarac bez brkova?", kada se sve zbroji i oduzme, solidan je komad domaće kinematografije. Koliko je bolji mogao biti da je trajao nešto kraće, da se autor barem malo obuzdao u generaliziranom prikazu tipa ljudi o kojem govori, ublažio potencijalne predrasude proizašle iz takvog prikaza i zauzeo čvršći stav u glede nekih stvari, nažalost nikad nećemo saznati.

Stoga, konačnu ocjenu nekako smatram najboljim mogućim izborom. Da je film odličan, ne može se reći, ali za nivo kvalitete na koji su nas domaći autori navikli posljednjih godina, komotno ga se može proglasiti vrlo dobrim. S druge strane, tako visoku ocjenu smatram neopravdanom jer svoj potencijalnoj publici koja nije domaća film bi se mogao učiniti zanimljivim onoliko koliko bi meni bio zanimljiv dvosatni prikaz života jedne redneck obitelji smještenoj u nekoj vukojebini u Teksasu.