146 min
2004.

Recenzija: TJELESNA STRAŽA / Man on Fire

Recenzija: TJELESNA STRAŽA / Man on Fire TJELESNA STRAŽA
(Man on Fire)

Čovjek na rubu nervnog sloma

Val kidnapiranja zaplavio je Meksiko, ostavljajući rastuću paniku među bogatijim stanovnicima, posebice među roditeljima. Tijekom šest dana desilo se 24 otmica, zbog čega su mnogi angažirali osobne čuvare za svoju djecu. U ovaj svijet ulazi John Creasy (DENZEL WASHINGTON), istrošeni bivši CIA operativac-ubojica koji je odustao od života. Creasy-ev prijatelj Rayburn (CHRISTOPHER WALKEN) dovodi ga u Mexico City kako bi bio osobni čuva devetogodišnje Pite Ramos (DAKOTA FANNING), kćeri industrijaliste Samuela Ramosa (MARC ANTHONY) i njegove žene Lise (RADHA MITCHELL).

TJELESNA STRAŽA / Man on Fire

Creasy nije zainteresirn za posao osobnog čuvara, a posebno ne čuvara jedne djevojčice, ali u nedostatku nečeg boljeg, prihvaća zadatak. Creasy jedva tolerira rano sazrijelu djevojčicu i njena mučna pitanja o njemu i njegovom životu. Ali polako, ona uspijeva ući u njegovu naizgled neprobojnu unutrašnjost, njegove obrane padaju i on joj se otvara.
Creasy-ev novi smisao života je ozbiljno uzdrman kad Pitu kidnapiraju. Usprkos šo je smrtno ranjavaju prilikom otmice, Creasy je “čovjek u vatri” koji se zaklinje da će ubiti svakoga tko učestvuje ili profitira od kidnapirnja.

man-on-fire-slika1
man-on-fire-slika2

Kad se spomene ime Tony Scotta brata puno poznatijeg (i cijenjenijeg Ridleya), čovjek odmah zna da ga čeka frenetična režija i videospotovsko poigravanje kamerom. "Tjelesna straža" u potpunosti slijedi Scottov trademark sa dvojakim i dvojbenim učincima...

Da Scott zna znanje dokazao je još u svojoj "Pravoj Romansi" baš kao i da se obožava pretjerano poigravati vizualnim komponentama filma (pogledati još i  “Grimiznu plimu” - 1995. i “Državnog neprijatelja” - 1998.). "Tjelesna Straža" kako rekoh u uvodu, nije iznimka od njegova poznatog stila štoviše riječ je o filmu u kojem Scott gura stvari još dalje.
Razvidno je to već iz frenetičnog uvoda u oporu i surovu priču o krvavoj svakodnevici današnjeg urbanog Meksika u kojem su otmice poznatih i bogatih uobičajen i svakodnevan biznis u kojem profitiraju kriminalci, odvjetnici i policija. Čvrstu dramsku strukturu i vješto vođenje priče Scott pokušava naglasiti i nadgraditi različitim redateljskim intervencijama poglavito na vizualnom nivou.
Brzom izmjenom kadrova, korištenjem različitih filtara i povremenim interveniranjem u samo tkivo filmske vrpce (tijekom kojega film izgleda namjerno loše skrpljenom arhivskom materijalu) redatelj pokušava i u većini slučajeva uspijeva dobiti na njenom realizmu. Ovaj gotovo dokumentaristički pristup unosi doduše dašak svježine i originalnosti u stereotipima inače opterećen žanr kriminalističke drame no s vremenom, poglavito zahvaljujući pretjeranoj dužini filma od gotovo dva i pol sata, polako postaje napadno zamoran.
Sa druge strane priča filma je zanimljiva i intrigantna (vrlo dobar rad Brian Hegelanda - (“L.A. povjerljivo”, “Mistična rijeka”). Surovoj svakodnevici velegrada kojim vlada kriminal i korupcija suprostavljen je poetični podkontekst (po mom osobnom mišljenju nažalost ipak nedovoljno iskorišten) neobičnog i toplog odnosa između tjelohranitelja pijanca, propalog specijalca CiA-e (uobičajeno dobar Denzel Washington) i njegove male štićenice (fenomenalna Dakota Fanning). Vibra između Washingtona i Fanningove toliko je dobra da kad na koncu dođe do krvave otmice klinke gledatelj njegovu žeđ za osvetom i krvlju doslovce može okusiti pod jezikom.
Slijedi već viđena, frenetičnim ritmom satkana storija o osveti i iskupljenju posve prigodno prožeta nizom krvavih i akcijom nabrijanih sekvenci.
Kad se prašina na koncu slegne i krv prestane teći, dojam je kako je Scott svojim redateljskim pristupom "čovjeka na rubu nervnog sloma" ipak pokušao prikriti izbjegavanje dubljeg zalaženja u dramaturgiju. Čini se naime kako je svo spomenuto vizualno šarenilo priče na koncu ipak trebalo biti nadomjestak za eventuano kompleksnije propitivanja motiva i međuodnosa njenih glavnih likova.
Od ovog Scotta, ruku na srce, to i nije bilo za očekivati.

man-on-fire-slika3
man-on-fire-slika4