kratki film o snimanju
9 izbačenih scena
najava filma

Recenzija: LOLITA / Lolita

Recenzija: LOLITA / Lolita LOLITA
(Lolita)

Kažu da je "Lolitu" napisao nekakav novinarčić, ne baš vičan pisanoj riječi, te je u formi kraće novele objavio u nekakvim lokalnim ruskim novinama. Isto kažu da je Vladimir Nabokov porčitavši tu i takvu "Lolitu", odlučio uzeti dobru ideju krajnje upropaštenu od strane njezina tvorca, te je napraviti "kako spada", ne trudeći se čak niti izmjeniti imena likova u priči, kako bi "čovjeku s idejom" pokazao kako se to radi. Bilo ovo istina ili ne, Nabokov je zahvaljujući Loliti postao besmrtan, ostavivši u tom romanu jednu od najačih personifikacija za kojom se i danas neizbježno poseže ukoliko se želi akcentirati mladu i lijepu zavodnicu.
LOLITA / Lolita

Filmska Lolita pak, stvorena od strane redatelja Adriana Lynea i scenarista Stephena Schifa film je koji počinje pretenciozno, najavljujući čuda neviđena izvrsnom atmosferom, da bi po sredini doživio efekt gume za žvakanje, te se na koncu u prilično nevještoj maniri otklona od priče, skončao poput balona nabijenog na kaktus.

Humbert Humbert (Jeremy Irons) britanski je profesor kojeg posao dovodi u Sjedinjene države. Humbert je kao četrnaestogodišnji dječak doživio kratku ali buru vezu sa svojom vršnjakinjom koja se par mjeseci nakon toga razboljeva i umire, što na Humbertu ostavlja neizbrisiv trag i prokletsvo u kojem nikad nije prestao tražiti svoju ljubav iz djetinjstva. Humbert u razgledavanju soba za iznajmljivanje, nailazi na Charlotte Haze (Melanie Griffith), emotivno labilnu samohranu majku čije bi stanodavstvo Humbert glatko odbio, da u razgledanju majura nije vidio Charlotteinu četrnaestogodišnju kći Dolores. Opčinjen mladanačkom ljepotom, prepoznavši nevinost i ljubav koju je izgubio u mladosti, Humbert unajmljuje stan kod Hazeove, s distance se diveći maloj Lo. No Dolores je iako tek dijete, prilično drska i nametljiva prema sredovječnom muškarcu, dajući mu inpute zavodljivosti što bi u svakom durgom slučaju bilo protumačeno tek kao djevojačka igra koja je na površinu izbila usljed propualih pubertetskih hormona, no koliko god Humbert uviđao činjenično stanje, njegova slabost sve više dolazi do izražaja, te konačno sam sebi pirznaje da je ludo zaljubljen u Lolitu. Kada Charlotte Haze Humbertu daje do znanja da joj je stalo do njega, on se uprkos tome što je ne podnosi i smatra pirlično neprivlačnom, ženi za nju kako bi bio što bliže Loliti.

Shvativši razloge njegovog ulaska u brak, Charlotte izvrši samoubojstvo, a Humbert i Lo odlaze duž Amerike, postavši ljubavnici lutalice, ostavljajući iza sebe savjest i principe.  Što dulje i dalje putuju, Humbert sve više zapada u tešku ovisnost o Loliti, shvaćajući da ovo ne može dobro završiti, a vrhunac kolapsa doživljava shvativši da je oduvijek bio samo Lolitina odskočna daska za bijeg.

Kroz pirču se provlači i lik Clarea Quiltya, koji svo vrijeme s distance prati Humberta i Lolitu, i koji ima dvojnu ulogu. S jedne strane je personifikacija Humbertove savjesti koja ga proganja, i koja mu dahće za vrat podsjećajući ga koliko je van pameti to što čini, dok je s druge poput maske u starogrčkim kazalištima, Quilty okrenuo svoje pravo lice, te iz sjene izašao kao istinski pedofil, i porno producent filmova s maloljetnicima, ljigavac i bijednik, sve ono što Humbert nije, mada je jasno povučena nit koja spaja ova dva lika.

Adrian Lyne je napravio solidan posao, doduše niti blizu svojim predhodnim uradcima "Fatalnoj privlačnosti", "9 i pol tjedana", i "Nemoralnoj ponudi" koji su također tematski bili bazirani na uvrnutim odnosima partnera. Film klapa, ali sa sporadičnim naletima propuha kroz rupe u tempu koje se naziru nakon prve polovine filma koje uglavnom popunjava izvrsna i provokativna, na mahove lucidna Dominique Swain u naslovnoj ulozi, koja je izvrsno odradila svoj dio posla, ništa manje nego li njezin 32 godine stariji partner, Jeremy Irons.