infobox: BITKA NA NERETVI (Bitka na Neretvi)

BITKA NA NERETVI
Bitka na Neretvi
Veljko Bulajić
Veljko Bulajić, Ugo Pirro, Ratko Đurović, Stevan Bulajić
Boris Dvornik, Curd Jürgens, Dragomir Felba, Fabijan Šovagović, Faruk Begolli, Franco Nero, Hardy Krüger, Ljubiša Samardžić, Lojze Rozman, Milena Dravić, Nikola (Kole) Angelovski, Oleg Vidov, Orson Welles, Pavle Vuisić, Sergej Bondarčuk, Silva Koscina, Špela Rozin, Stojan Aranđelović, Velimir (Bata) Živojinović, Yul Brynner
Ratni / Drama
United Film Producers/Igor Film/Eichberg Film/Commonwealth United Productions, AIP
Adria Film
145 min
2004
hrvatski
-
izbor scena, filmografjia, intervjus  redateljem

Re: BITKA NA NERETVI / Bitka na Neretvi
Hermann je vjerojatno poznatiji po muzici za Psycho no za Marnie...
ali thnx na recenziji...htjedoh i ja spiskati kune na ovaj uradak no sad necu....mozda ga posudim od tebe :)))))
Komentar: Rommel 20.07.2004.

Recenzija: BITKA NA NERETVI / Bitka na Neretvi

Recenzija: BITKA NA NERETVI / Bitka na Neretvi BITKA NA NERETVI
(Bitka na Neretvi)

Kao veliki fan WW2 filmova, i kao čovjek koji je odrastao igrajući se partizana i Švaba, vitlajući kamenjem (virtualnim pinapple i potatosmasher granatama) po zraku zamišljajući kako sam samcat dočekujem Princ Eugen diviziju koja ulazi u moje naselje, s priličnim sam nestrpljenjem dočekao izlazak ovog filma na DVD mediju. No već nakon pokretanja filma suočio sam se s činjenicom da živim u septičkoj jami Europe.
BITKA NA NERETVI / Bitka na Neretvi

Usporedbe radi, posljednji WW2 film koji sam stavio na svoju kolekcionarsku policu bio je "Veliki bijeg" koji mada snimljen pet godina prije Bulajićevog blockbustera, izgleda kao da je snimljen jučer, dok "BItka na Neretvi" pak izgleda kao najgori DVD rip kojeg je u Divx prebacio neki srednjoškolac koji je pred tri dana prvi put u životu čuo za MPEG kompresiju. No kako se uvijek volim tješiti krilaticom da se svaka škola plaća, i ovog puta ću posegnuti za provjerenom šablonom, no - 150 kn iz džepa neću tako skoro preboliti.

Osim što je slika očajno mutna i zrnasta, osim što smo na ovom "digitaliziranom" izdanju počašćeni pucketavim trakama koje okupiraju ekran pri svakom crnom kadru, osim mutnog zvuka koji u sred dijaloga probija i stišava se kao da se ste slučajno dupetom pritisnuli volume button na daljinskom upravljaču, slika se mjestimično sama od sebe prošeta od 4:3 do 16:9 formata, a moram spomenuti i nekoliko errora koji su vidljivi na način da slika poleti prema gore, kao u doba crno bijelih TV prijamnika koje ste morali šakom udariti odozgo ne bi li se slika primirila. Dakle izdanje kao takvo, najveća je prevara kojim je naše DVD tržište do danas počašćeno, a za gubitak tog primata može se desiti jedino da jednog dana kupimo film na DVD-u u čijem će paketu biti prazan Princo medij.

O samom filmu se nema što pretjerano za kazati. Snimljen pred 35 godina, tada je bio najveći filmski projekt u Europi, a do danas je ostao najveći i najisplativiji film s ovih prostora. Bulajić je spiskao oko 12 milijuna dolara na rušenje mosta i logističku potporu, kao i na okupljanje impozantne glumačke ekipe koja se mahom pred njegovom klapom prošetela u dva do tri kadra (Orson Welles, Curt Jürgens, Anthony Dawson) dok je ostatak ekipe, posao odradio ništa više od solidnog. Glazbu je radio stari lisac Bernard Herrmann znan po radovima za Hitchcocka (Marnie, 1964), a koji se proslavio sountrackom za Taxi Driver i Cape Fear i zanatski je složio zvučnu slikovnicu pamtljive koračnice. Nisam siguran da se ikad hvalio radom na ovom sountracku.

Bulajić je u filmu dobro postavio dva karizmatika sa svake strane gdje je udario odličnu vagu samoj priči koja se osim povijesne faktografije rasteže od patetike poput žvakaće gume. S jedne strane Yul Brynner kao partizanski miner Vlado, te s druge fenomenalni Hardy Kruger kao njemački časnik Kranzer. Ako zanemarimo babe narikače koje se u filmu krevelje i nariču u ama baš svakoj sceni u kojoj se samo na tren nazire patnja  Partizana, i ako se uspijemo otrgnuti pompoznim smrtnim hropcima poginulih branitelja, i akrobatskim padovima neprijatelja koji kroz zrak lete kao da su pogođeni raketom zemlja-zemlja, a ne metkom iz MP40 Sylve Koscine, onda ovo i nije tako loš prikaz burnog perioda naše povijesti. Samo je potreba određena doza tuposti i opuštanja. Što više, nije se preveliki problem sprijateljiti s uvijek nasmijanom facom Ljubiše Samardžića, slike i prilike mladog Srpsakog seljačića koji uz pjessu kosi četnike, kao ni sa simpatičnim likom Borisa Dvornika, za kojeg nisam siguran da li je ikad u životu odglumio iti jednu ulogu u kojoj nije bio Dalmatinac. Simpatični u svoj svojoj mladosti i naivnosti, ova dvojica pojeli su filmski kadar gdje god su se pojavili, a Bulajić ih je mudro udaljavao iz scena u kojima se pojavljuju Šovagović i Nero, čisto da ne dobijemo stvarnu sliku istinske glume, i prerano ne zaključimo tko je tu pozer, a tko faca. Picajzlama poput mene savjetujem da kod prikaza nadiranja tenkovskih jedinica zažmire na oba oka, jer bi ih moglo jako zasmetati činjenica da njemački tenkisti voze američke Shermane.

No bez obzira na sve, "Neretvi" se mora priznati šarm pred kojim nisu odolili ni mnogo veći likovi nego li su nekakvi fanovi WW2 filmova čija je karijera spisateljka pljuvačina na Popcornu. Ipak je ovo film koji je neprekidno četiri mjeseca igrao u  Njemačkoj, a u Rimu čak pola godine bez prestanka i to u nekoliko kino dvorana. Film koji je Curtu Jürgensu, Sylvi Koscini i Hardyju Krügeru donio najprestižnije filmske nagrade u njihovim domovinama, film koji je brojem prikazivanja bacio na koljena Japance, film za koji je sam Picasso radio plakat,  film o kojem je hvalospjeve pisao Jean Paul Sartre, te konačno film koji je samom Bulajiću donio nominaciju za Oscara za najbolji strani film 1969. godine.

Ipak na koncu moram priznati da mi je žao što nekad velike fore i citati iz filma (Prozor noćas mora pasti, Preko vode do slobode...) danas zvuče smiješno, na granici živog cirkusa. No vrijeme drobi sve pred sobom, a «Neretva» u nekim filmsko estetskim razmjerima nije doživjela čak ni punoljetnost. Na koncu priče o ovom izdanju jedna stvar nikako nije jasna. S obzirom da "Bitka na Neretvi" u integralnoj verziji traje 175 minuta, zašto smo u ovom izdanju dobili pola sata kraći film?