Komedija / Drama / Romansa
105 min
2003

Recenzija: IZGUBLJENI U PRIJEVODU / Lost in Translation

Recenzija: IZGUBLJENI U PRIJEVODU / Lost in Translation IZGUBLJENI U PRIJEVODU
(Lost in Translation)

Nitko ne predstavlja "propast" toliko dobro kao Bill Murray. Još od njegovih nastupa u showu "Saturday Night Live" iz 70'tih godina i njegov "Boli-me-za-sve" izraz lica te ciničnost njegova govora učinila ga je posebnim i doraslim ovog filma. Naime, da budemo još točniji, film je pisan baš za njega. Lost in Translation iliti "Izgubljeni u prijevodu" je drugi film Sofie Coppole. Njen prvi film "The Virgin Suicides" je zadobio nagradu za najbolji film.

IZGUBLJENI U PRIJEVODU / Lost in Translation

Lost in Translation počinje poprilično tmurno i ako niste čovjek za detalje već jedan od onih koji samo čekaju da se dogodi nekakva katastrofa ili akcija onda je velika vjerovatnost da će vam početak biti dosadan. Bob Harris (Bill Murray) je čovijek u godinama i poznati je glumac koji je primoren ostaviti obitelj i doći u Tokyo kako bi snimio reklamu za whiskey (za svotu od 2 miliona dolara). Charlotte (Scarlett Johansson) je nedavno završila Yale i nema nikakve velike planove za svoj život već prati svog muža Johna koji je fotograf (Giovanni Ribisi). John slika nekakav wannabe rock band i često ostavlja Charlotte samu u sobi. E sad si vi mislite "aha.. dakle ostavlj ju u sobi i onda ona ide van i zabavlja se na razno razne načine..". E pa malo je drukčija priča, nije baš sve onako isprovizirano i monotono kao i u svakoj priči. Isprva, vidimo kako Bob i Charlotte lutaju gradom, obavaljaju svoje stvari i ne znaju jedno a drugoga. Oni se prvi puta vide u liftu (nalaze se u istom hotelu) i od tuda krene njihova priča jer Bob od Charlotte prima jedan "osmjeh prihvaćanja". U ovom trenu, sve ono čudno i nesvrstano u prvih 20 minuta filma sjeda točno na pravo mjesto, vidi se kako je Sofia Coppola znala što radi cijelo vrijeme.

Verbalno i duboko intrigirajući film "Lost in Translation" je priča o dvoje osoba koje su izgubljene u svojim životima i misle kako više ništa ne može ispraviti stvar na bolje. Od početka filma i Bob i Charlotte pitaju sami sebe kako su završili sa ovakvim životom koji imaju sada. Još je gora činjenica da se nalaze sami u jednoj potpuno drukčijoj kulturi čije običaje ne razumiju, a da ne spominjem jezik koji niti jedno niti drugo ne znaju. Kada se ponovno sretnu - Bob i Charlotte se nalaze u zadimljenom hotelskom baru i gledaju se preko prostorije, taj momenat koji oni dožive nije samo gledanje jednog Amerikanca na drugog u stranoj zemlji već nešto više, možda kao nekakvo olakšanje. Bob je 25 godina stariji od Charlotte ali ipak to ne predstavlja nikakav problem i kada je Charlotte prišla Bobu i počela pričati, sve je bilo u redu. Dvojac se nalazi u situaciji u kojoj razumiju jedan drugoga više nego što ih njihova obitelj tj. voljeni razumiju. Sami scenarij i priča nema smisla i povoda za ulaženjem i nekakav konvencionalni romantički štih između dvoje likova jer su oni dvije centralne duše koje funkcioniraju na realnom nivou. Njihova veza je intimna, humana i topla i upravo je zbog toga film toliko poseban.

Bill Murray (kojemu je ovo definitivno jedna od boljih uloga) uspio je u karakter lika umiješati svoj originalni humor sa smrknutim licem i sa puno dobrote (što je dosta teško vidjeti u njegovim ulogama). Murray i Johansson (kojoj je samo 18 godina) vrlo dobro surađuju. Scarlett Johansson vrlo dobro napreduje i uzima izazovne i teške projekte dok njeni prijatelji po generaciji snimaju dokumentarce o skatingu i loše horrore. Ali ono što će se izroditi iz ovog filma je ponajviše Sofia Coppola prek kojom stoje još mnogi projekti (možemo joj oprostiti za ulogu u Godfatheru 3).

Muzika u filmu sa bandovima poput "Jesus and Mary Chain", "Phoenix", "Happy End", "Kevin Shields" i "My Bloody Valentine" je i više nego dobra. Nije da je muzika tu nabacana bezveze već je montirana tako da paše uz scenu, ako vam se svidi film sviđati će vam se i soundtrack. Film isto tako ima i nekoliko najživijih momenata koje već nisam dugo vidio na filmu a to je recimo scena kada pjevaju karaoke, Bill Murray vrlo dobro ukomponira i pjeva "Peace, Love, and Understanding", Scarlett Johansson pjeva "Brass in Pocket". I za kraj srcedrapajuća (u dobrom smislu) tema koja vas ostavlja u tragediji i ulazi u nekakav stadij sentimentalnosti. Svaki zadnji element filma (ostavi ljubavni moment u sredini) simbolizira sa perfektnom čistoćom i prepušta da se sve dešava prirodno, bez ikakvih napuhavanja i zapleta. U svom trudu koji je Coppola pokazala na ovom filmu pokazalo se da ima talent svog oca ako ne i veći, ima nekakvu posebnu magiju kako da otvori glumce i potpuno ih kontrolira kako želi da se ponašaju. Lost in Translation je vrlo dobro i originalno djelo i ljubavna priča koja niti u jednom trenu ne zakaže. Kada dođe kraj filma, čisto i jednostavno, osjetite svu moć i snagu filma.

« povratak Philatz