VijestiNajaveRecenzijeSound Of VisionKolumneSpecialForumImpressumSearchFAQ
infobox: ROLLERBALL (Rollerball: Special edition)

Ukupan dojam: 5 / 5Ukupan dojam: 5 / 5Ukupan dojam: 5 / 5Ukupan dojam: 5 / 5Ukupan dojam: 5 / 5
HRVATSKI NASLOV:
ROLLERBALL
NASLOV ORIGINALA:
Rollerball: Special edition
REŽIJA:
Norman Jewison
SCENARIJ:
N. Jewison i William Harrison prema Harrisonovoj kratkoj priči “The Rollerball Murders”
GLAVNE ULOGE:
James Caan, John Houseman, Maud Adams, John Beck, Moses Gunn, Pamela Hensley, Barbara Trentham
ŽANR:
Fantastični / Sportska drama
PRODUKCIJA:
Algonquin / United Artist
DISTRIBUCIJA:
MGM
TRAJANJE:
120 min
GODINA:
1975.
WEB:
Rollerball: Special edition
AUDIO JEZICI:
engleski
PODNASLOVI:
češki, danski, nizozemski, engleski, engleski za osobe oštećena sluha, finski, grčki, hebrejski,mađarski, norveški, poljski, švedski, turski
DODACI:
audio komentar Normana Jewison i Williama Harrisona; 2 kino najave; 25-minutni dokumentarac "Return to the Arena-The Making of Rollerball"; 3 TV spota; 7-minutni originalni featurette "From Rome to Rollerball: The Full Circle"; najava remakea Johna McTiernana; fotogalerija
IZDANJE:
dvd
KOMENTARI:

Još nema komentara na ovu recenziju

Trenutno niste ulogirani pa ne možete ni dodavati komentare
« povratak
Recenzija: ROLLERBALL / Rollerball: Special edition

Recenzija: ROLLERBALL / Rollerball: Special edition ROLLERBALL
(Rollerball: Special edition)

Godina je 2018. Ratova više nema, nema kriminala, nema ni država kakve poznajemo u današnjem obliku, materijalističkim svijetom upravlja šest moćnih korporacija (Energija, Hrana...) koje se čak niti među sobom više ne nadmeću, već monopolistički kontroliraju sve segmente društva.

ROLLERBALL / Rollerball: Special edition

Knjige ne postoje, tek ogromne biblioteke u Ženevi i Washingtonu, ali i tu je povijest frizirana, a ona koja ne odgovara korporacijama naprosto je izbrisana. Postoji samo IGRA, točnije najatraktivnija zabava je okrutni sport rollerball (kombinacija klizanja na rolšulama, motokrosa, hokeja, američkog nogometa i gladijatorstva), a najveća zvijezda je veteran Jonathan E. (James Caan je odabran za ulogu nakon što ga je Jewison vidio u filmu Brian's Song o Brianu Piccolu, igraču momčadi američkog nogometa Chicago Bearsa), vodeći igrač ekipe Hustona. Uoči polufinalnog meča s Tokiom od njega vrhovni korporacijski autoriteti traže povlačenje, premda mu je rollerball sve i još uvijek se osjeća zdravim i sposobnim igrati. Međutim, njegova popularnost i karizma opasno ugrožava diktirana pravila: Jonathan E. postaje veći od same igre...

Vizionarski i provokativni Rollerball (1975) Normana Jewisona snimljen je u periodu koji se iz današnje perspektive, kojom dominiraju hladni blockbusteri, može smatrati jednim od najkreativnijih razdoblja sedme umjetnosti. Premda u odnosu na konkurenciju veteran, Jewison (1926.) se ravnopravno nosio s nailazećom mladom gardom koja je udahnula Hollywoodu jednu sasvim drugačiju poetiku i kreativnost. Tih godina Lucas snima Američke grafite (1973), Lumet Serpica (1973), Pasje popodne (1975) i TV mrežu (1976), Coppola drugog Kuma (1974), Polanski Kinesku četvrt (1974), Spielberg Ralje (1975), Altman Nashville (1975), Forman Let iznad kukavčijeg gnijezda (1975), Pakula Sve predsjednikove ljude (1976), Scorsese Taksistu (1976), Schlesinger Maratonca (1976)... Svatko je na svoj način obilježio vrijeme koje živi kritički progovarajući o društvenim anomalijama, strahovima i frustracijama. Nema mjesta friziranoj stvarnosti, ožiljci Vijetnama još su svježi, Watergate nije zaboravljen, a nevinost i naivnost šezdesetih ustupa mjesto angažiranim temama u kojima se individualci suprotstavljaju sustavu...

Jewison, uz pomoć scenariste Williama Harrisona (koji je za film adaptirao svoju kratku priču “The Rollerball Murders” inspiriranu grubom košarkom koju je u to vrijeme pod vodstvom coacha Eddie Suttona igrala danas nepostojeća ekipa Arkansas Razorback) odradio je sjajnu futurističku dramu kojom se najprije okomio na sve očitije nasilje u sportu, a zatim i na sveopću dehumanizaciju društva. Kad bi se Rollerball mogao uspoređivati s nekim od današnjih naslova, onda bi sasvim sigurno stajao kako inspiracija Matrixu ili možda Umjetnoj inteligenciji. S tim što su i braći Wachovski i Spielbergu na raspolaganju stajala ogromni tehnički potencijali, dok je izvrsni redatelj Jewison prepušten samo priči i glumcima, realizirajući nekoliko zaista spektakularnih scena. Kod njega se u (filmskoj) areni stvarno igrao rollerball a glumci su nastupali bez dublera i kaskadera. S jedne strane žestoka osuda nasilja u sportu i apsolutne kontrole nad igračima (sjetite se Pobune robota Ducija Simonovića) gdje materijalistički sustav ne brine o pobjedi ili porazu, već o destrukciji koja će nanovo i nanovo zabavljati otuđeni puk. Na taj način Rollerball se nije mnogo odmakao od gladijatorstva, a Jonathan E. futuristički je pandan Maximusu (Russell Crowe u Gladijatoru). S druge strane pak, Rollerball je svojevrsni manifest dehumaniziranog kapitalizma koji upravlja našim životima i diktira nam tempo, te bi kao takav mogao biti ogledno štivo današnjih anti-globalističkih pokreta. Jasno, Rollerbal uvijek možete gledati i kao zabavu, doduše okrutnu, postavljajući se isto kao i publika u areni i uzviknuti: I Love this Game!

« povratak Vlado Ercegović
Ukupan dojam: 5 / 5Ukupan dojam: 5 / 5Ukupan dojam: 5 / 5Ukupan dojam: 5 / 5Ukupan dojam: 5 / 5
© 2003 popcorn.hr