Artisan
90 min
2000

Recenzija: PROJEKT: VJEŠTICA IZ BLAIRA II / BOOK OF SHADOWS: BLAIR WITCH II

Recenzija: PROJEKT: VJEŠTICA IZ BLAIRA II / BOOK OF SHADOWS: BLAIR WITCH II PROJEKT: VJEŠTICA IZ BLAIRA II
(BOOK OF SHADOWS: BLAIR WITCH II)

"Book of Shadows" događa se u Burkittsvilleu koji opsjedaju horde turista, a praktički svi stanovnici trguju suvenirima, majicama i figurama od pruća. Junak nastavka je Jeffrey Donovan, mještanin koji je nedavno otpušten iz umobolnice i koji otpočinje biznis kao vodič po vještičjoj šumi. Vodi grupu u kojoj su par antropologa (Kim Director, Stepher Barker Turner), samozvana vještica (Erica Leerhsen) i darkerica (Tristen Skyler). Nakon noći u šumi pune neobjašnjivih zbivanja povlače se u Jeffreyevo obitavalište, staru tvornicu izvan grada.
PROJEKT: VJEŠTICA IZ BLAIRA II / BOOK OF SHADOWS: BLAIR WITCH II

A tu se blairovski film strave na svježem šumskom zraku pretvara u tipičnu ghost story u ukletoj kući: petoro mladih ostaju odsječeni od svijeta i izloženi avetima.

Premda je sasvim dvojbeno koliko je izvorni "Blair Witch Project" bio dobar film, jedno je sigurno: cjelovečernja pseudo-dokumentarna manipulacija Eduarda Sancheza i Daniela Myricka jedan je od najvažnijih kulturnih fenomena konca devedesetih. "Blair Witch Project" prvi je film koji se koristio vlastitim web siteom kao integralnim dijelom jedinstvenog fikcionalnog djela. To je film koji je razbio mit o specijalnim efektima i animiranoj dramaturgiji kao budućnosti na koju je igrani film osuđen. Pitanje je jesu li Myrick i Sanchez čuli za Dogmu 95, ali je činjenica da histerija Blair Witch ima srodne razloge kao i pomama za danskom braćom.

Sociolozi kažu da 40% američkih gledatelja "Blair Witcha" i danas vjeruje kako su gledali autentične videovrpce pronađene u šumi kod Burkittsvillea, Maryland. Činjenica da ljudi nešto što je snimljeno video kamerom automatski doživljavaju kao "istinu" zanimljiv je medijski aspekt slučaja Blair. Još je zanimljivije da su ljudi pohrlili gledati poluamaterski horror snimljen video kamerom samo i jedino zato jer je isti nijekao vlastiti fikcionalni status. U kulturi u kojoj faction kraljuje knjižarskim policama, video-snimke uhićenja i prometnih vratolomija TV kanalima, a reality shows internetom, Myrick i Sanchez samo su shvatili ono isto što i Andrea Šipek: da je ljudima dosta virtualne stvarnosti, hoće život ili njegovu što smišljeniju iluziju.

Unosni filmovi dobivaju nastavke, pa i "Blair Witch Project". Nastavak horrora iz burkittsvilleske šume zove se "Book of Shadows" i pomalo je paradoksalan film. Iz sasvim razumljivih razloga nastavak izvornog "Blair Witcha" nije mogao računati na likove izvornika. Isto tako nije bilo vjerojatno da će itko vjerovati u pseudodokumentarnost novog Blair Witcha, ako ništa drugo zato što je Myrickova i Sanchezova lagarija punila sve svjetske novine. Samim tim otpao je i glavni formalni čimbenik strave prvog filma: subjektivna video kamera u rukama "žrtve". Svjesni trusnog tla na koje su s nastavkom zabasali, Myrick i Sanchez su se povukli na sigurni rezervni položaj izvršnih producenata filma, što je svojedobno učinio i Carpenter u nastavku "Noći vještica". Priliku da pokažu što mogu učiniti s burkitsvilleskom legendom dobili su scenaristi Dick Beebe i Joe Berlinger, a drugospomenuti "Book of Shadows" potpisuje i kao redatelj. Junaci prvog "Blaira" bili su antropolozi koji videom snimaju dokumentarac. Zanimljivo je da je redatelj nastavka Berlinger to isto: filmografija mu ima tri naslova, a u sva tri slučaja riječ je o antropoloških dokumentarcima o američkoj zabiti i ljudima koji je obitavaju.

Berlinger i Beebe odlučili su se na jedinu moguću strategiju: snimili su film koji nije sequel događaja iz prvog filma, nego fenomena koji je sam film potakao. "Book of Shadows" događa se u Burkittsvilleu koji opsjedaju horde turista, a praktički svi stanovnici trguju suvenirima, majicama i figurama od pruća. Junak nastavka je Jeffrey Donovan, mještanin koji je nedavno otpušten iz umobolnice i koji otpočinje biznis kao vodič po vještičjoj šumi. Vodi grupu u kojoj su par antropologa (Kim Director, Stepher Barker Turner), samozvana vještica (Erica Leerhsen) i darkerica (Tristen Skyler). Nakon noći u šumi pune neobjašnjivih zbivanja povlače se u Jeffreyevo obitavalište, staru tvornicu izvan grada. A tu se blairovski film strave na svježem šumskom zraku pretvara u tipičnu ghost story u ukletoj kući: petoro mladih ostaju odsječeni od svijeta i izloženi avetima.

U izvornom "Blair Witch Projectu" dramaturške su se manjkavosti mogle braniti imperativom lažnog dokumentarizma. U "Knjizi sjenki" koja je čisti omladinski horror nema više takvih izlika. Upravo je zato razoružavajuće kako su slab scenarij za nastavak napisali Beebe i Sanchez. U "Blair Witch II" nevješto je čak i ono što je u prvom filmu bilo domišljato i sociološki intrigantno: postupna gradacija izdaje i sebičnosti unutar ugrožene grupe. Sam stravični zaplet neopisivo je površan a fantastični usud junaka uopće nije motiviran.

Ima puno ironije u činjenici da je ključni horrorski motiv "Knjige sjenki" videovrpca koja kad se vrti unatrag prikazuje nadnaravnu zbilju. Kršćanski fundamentalisti svih meridijana dijele zajednički motiv, tvrdnju kako postoje video vrpce ili ploče koje kad se odvrte unatrag šalju sotonističku poruku. Mit o tajnom znanju magnetski zapisanom naopačke sad su od Rade Perkovića i Vukmana preuzeli autori filma koji pubertetski koketira s "darkom". Površnost, izgleda, ujedinjuje sve ideologije.