Paramount/MFP
104 min
2001

Recenzija: PAUKOVA ZAVJERA / Along Came a Spider

Recenzija: PAUKOVA ZAVJERA / Along Came a Spider PAUKOVA ZAVJERA
(Along Came a Spider)

Morgan Freeman prvi se put pojavio kao dr Cross u filmu "Kiss the Girls" iz 1997. "Along Came the Spider" drugi je film u zamišljenom serijalu, ali ne sequel. Film je, naime, nastao po prvom romanu u Pattersonovoj seriji, a događaji u filmu prethode i nemaju veze s onima u "Kiss the Girls". Dok je prethodni film o dr Crossu bio klasični (i ne baš inventivni) triler o serijskom ubojici, "Paukova zavjera" neusporedivo je zamršenija. Film počinje kao klasični slučaj otmice: pod krinkom učitelja informatike, zlikovac (Michael Wincott) otima kći bezličnog senatora i zahtijeva da s njim komunicira upravo dr Cross.
PAUKOVA ZAVJERA / Along Came a Spider

U lovu na zločinca starom crncu Crossu pomagat će mlada plavuša, agentica službe sigurnosti (Monica Potter) koja je svojim propustom i skrivila otmicu. Isprva sve indicije navode na to da je otmičar psihopat željan slave. Ali, ubrzo će se ispostaviti da je otmica djevojčice dio zamršenije i ambicioznije spletke koja počiva na staroj, dobroj - pohlepi.
U legendarnom i toliko imitiranom filmu "Seven" Morgan se Freeman prvi put pojavio u ulozi sijedog istražitelja stoika koji zlikovce radije hvata listajući Tomu Akvinskog i Hermesa Trismegistosa nego prekapajući po pepeljarama i oprašujući otiske prstiju. Fenomenalan društveni efekt "Sedmice" pretvorio je Freemanov glumački izlet u fah: od Fincherovog filma na ovamo sve češće gledamo Freemana kako s baterijskom lampom po katakombama progoni serijske ubojice.

"Along Came a Spider" ("Paukova zavjera") drugi je film za redom u kojem Freeman glumi dr Alexa Crossa, FBI-jevog psihologa biheviorista i stručnjaka za serijska umorstva. Cross je glavni junak serije kriminalističkih romana koju je pisac James Patterson napisao u sjeni razvikanijeg kolege Thomasa Harrisa i njegovih razvikanijih junaka Clarince Sterling, Willa Grahama i - naravno - Hannibala Lectera. Kažu da je Patterson dobar pisac, ništa lošiji od Harrisa čije knjige variraju od sjajnih do groznih. Nažalost, po prva dva filma o doktoru Crossu teško je steći povoljan dojam o predlošcima.

Morgan Freeman prvi se put pojavio kao dr Cross u filmu "Kiss the Girls" iz 1997. "Along Came the Spider" drugi je film u zamišljenom serijalu, ali ne sequel. Film je, naime, nastao po prvom romanu u Pattersonovoj seriji, a događaji u filmu prethode i nemaju veze s onima u "Kiss the Girls". Dok je prethodni film o dr Crossu bio klasični (i ne baš inventivni) triler o serijskom ubojici, "Paukova zavjera" neusporedivo je zamršenija. Film počinje kao klasični slučaj otmice: pod krinkom učitelja informatike, zlikovac (Michael Wincott) otima kći bezličnog senatora i zahtijeva da s njim komunicira upravo dr Cross. U lovu na zločinca starom crncu Crossu pomagat će mlada plavuša, agentica službe sigurnosti (Monica Potter) koja je svojim propustom i skrivila otmicu. Isprva sve indicije navode na to da je otmičar psihopat željan slave. Ali, ubrzo će se ispostaviti da je otmica djevojčice dio zamršenije i ambicioznije spletke koja počiva na staroj, dobroj - pohlepi.

Komentatori koji su čitali Pattersonov roman ističu kako je u adaptaciji koju potpisuje Marc Moss nestalo sve ono što je u predlošku bilo uzbudljivo. U predlošku - navodno - zlikovac bude izveden pred sud gdje se brani psihijatrijskom dijagnozom podijeljene ličnosti. Između dvoje partnera, plavuše i crnca, planut će međurasna romansa koja je ovdje nemoguća, jer je Freeman puno stariji od junaka knjige kojeg tumači. Navodno je udarna vrlina knjige minuciozna introspekcija policajca i vrhunskog psihologa koji biva sam uvučen u paukovu mrežu vlastite pogrešne analize. To film donosi tek u zametcima. Najveća žanrovska inovacija "Paukove zavjere" je u tome što film potkopava svetinju policijskog trilera - buddy buddy odnos dvoje partnera. Premda taj odnos sadrži zanimljiv obrat koji vam nećemo odati, on je tijekom najvećeg dijela filma nepodnošljiv. Monica Potter tri četvrtine filma funkcionira kao plavuša iz vica, a lik Morgana Freemana napisan je kao nakupina najgorih morgan-frimanovskih klišea: kao mudri starac, surogat Boga, koji docira i soli pamet s nedosežnih visina treće dobi.

Ovaj grozd stereotiopa bio bi prihvatljiviji da je "Along Came the Spider" uspio kao krimić. Film, međutim, vrvi detekcijskim nespretnostima, preskakanjima u zaključivanju, ishitrenim otkrićima kakve ozbiljan pisac poput Pattersona ne bi pustio u knjigu bez jačeg utemeljenja. Takvog utemeljenja u filmu nema, pa gledatelju sklonom postavljanju bezobraznih pitanja kao što su "kako?" i "zašto?" preostaje tek zaviriti u knjigu ili vjerovati autorima da je i među koricama tako.

"Paukovu zavjeru" kao redatelj potpisuje Lee Tamahori, Novozelanđanin koji je tamo polovicom devedesetih bio istinska multikulturna zvijezda. Tamahori, inače Maor, na rodnom je Novom Zelandu 1995. snimio prvi maorski film "Bili jednom ratnici", sirovu i potresnu dramu o nekad ponosnom narodu koji danas tavori u alkoholizmu, nezaposlenosti i obiteljskom nasilju. "Once Were Warriors" bio je sirov i nebrušen film, ali ta grubost na neki je način pridonosila autentičnosti i emocionalnoj žestini priče koja je Tamahoriju bila važna. Shvatljivo je što je maorski redatelj preselio u SAD: uostalom, nečim se mora plaćati i račune. No, umjesto da u SAD izabire slične sižee, sirove, naturalističke i koncentrirane na emocije, Tamahori se prihvatio filmova koji su iziskivali stilsku rafiniranost - upravo ono što nije imao. Tako je načinio porazno bezlični kostimirani hard boiled krimić "Mullholand Falls", potom korektni triler "The Edge" po Mametovom scenariju, a sada i "Paukovu zavjeru", film koji je iziskivao sasvim drukčijeg redatelja. Rigorozni intelektualac s izrazitim stilskim preferencijama poput Finchera ili Demmea počupao bi sporni korov iz scenarija i film odjenuo u zavodljivu atmosferu. Tamahori to nije uspio.