Columbia/Miramax
116 min
2001

Recenzija: SVI LIJEPI KONJI / All the Pretty Horses

Recenzija: SVI LIJEPI KONJI / All the Pretty Horses SVI LIJEPI KONJI
(All the Pretty Horses)

Grady i Lacey (Damon i Thomas) kauboji su s granice s Meksikom. Nakon što Gradyjeva majka proda ranč, za poslom polaze preko granice. Zahvaljujući Gradyjevom konjušarskom umijeću zaposle se na veleposjedu moćnog oligarha Roche (Blades). Tamo Grady otpočinje romansu s Rochinom kćeri (Cruz). Optuženi za umorstvo i krađu konja, dvojica prijatelja dospiju u tamnicu s malim izgledima za spas. Rocha ih novcem i utjecajem vadi iz kaznionice, ali pod uvjetom da Grady nikad više ne vidi njegovu kći.
SVI LIJEPI KONJI / All the Pretty Horses

Billy Bob Thornton neobična je pojava novog američkog filma. Široj javnosti poznat je ponajprije kao glumac koji je kultni status - ako ga već i dotad nije imao - zasigurno stekao ulogom u novom i sjajnom filmu "The Man Who Wasn't There" braće Coen. Pomniji čitatelji desnih strana novina znaju ga kao bliskog prijatelja Billa Clintona, s kojim ga povezuju zemljačke veze iz Arkansasa. Filmofili ga vole ponajprije zbog filma "Sling Blade" (Oštrica zločina) iz 1996, južnjačke drame koju je Thornton napisao, režirao i odglumio glavnu ulogu. Za scenarij tog filma nagrađen je i Akademijinim kipićem.
U sjeni glumačke karijere Thornton se afirmirao kao zanimljiv scenarist i redatelj. Kao scenarist napisao je dva teksta koje je realizirao Sam Raimi ("Simple Plan" i "Dar" koji smo gledali ove jeseni). Kao redatelj je nakon "Sling Bladea" - naslova za najužu antologiju američkog filma devedesetih - realizirao "All The Pretty Horses". Film je nastajao dugo, bio više puta odgađan i iščekivan s enormnim interesom.

Razlog za takvo zanimanje nije bio samo Thornton. Oči javnosti bile su posebno uperene u "Sve lijepe konje" i zato što je riječ o ekranizaciji jedne od najcjenjenijih suvremenih američkih knjiga. Istoimeni roman Cormaca Mc Carthyja u vrijeme kad je izišao proglašavan je suvremenim američkim klasikom. Početkom devedesetih McCarthyjev roman dobio je National Book Award, a samog pisca kritika je častila epitetom "Shakespearea Zapada". Za pravima na ekranizacija vladala je prava jagma. "Sve lijepe konje" prvo je kanio režirati Mike Nichols ("Diplomac"), ali je odustao. Naposljetku se za projekt izborio Thornton i scenarij naručio od Oskarovca Teda Tallyja ("Kad jaganjci utihnu"). Uslijedila je agonija: po 160 stranica debelom scenariju Thornton je realizirao četverosatnu sagu koja je užasnula studijske šefove koji su htjeli film "normalne" dužine. Film je od 1999. do ovog proljeće triput odgađan, studio je odbio Thorntonovu 168-minutnu autorsku verziju i tražio film od dva sata. U kina je na koncu krenula 116-minutna inačica, uz katasrofalne rezultate. U inicijalnoj američkoj distribuciji film je vratio svega četvrtinu golemog proračuna, a kritike su bile porazno slabe. Malo zbog Thorntonovog ugleda a malo zbog efekta akcije-reakcije film je u Europi primljen bolje: "Sight and Sound" mu je, recimo, posvetio cover story uz mnogo pohvala. Ipak, slab ekonomski odjek naveo je hrvatskog distributera filma da "Sve lijepe konje" ne pusti u kina, tako da ćemo film konzumirati samo iz plastičnih kutija.

"All That Pretty Horses" dio je Mc Carthyjeve "graničarske trilogije" koja uključuje i kasnije knjige "Crossing" (1994) i "Cities in the Plain" (1996). Sve tri knjige povezane su ambijentom oko Rio Grandea i specifičnom tex-mex sintezom. Odnos dviju kultura središnji je motiv i "Svih lijepih konja". Glavni junaci (Matt Damon, Henry Thomas) bijela su stočarska sirotinja koja prelazi Rio Grande u potrazi za kruhom. Ono što ih čeka prijeko dijelom odgovara Meksiku iz rasističkih stereotipa: trećesvjetska banana-država gdje je svatko potkupljiv, ljudski život ne vrijedi pola lipe, a domoroci su bezubi i bradati primati. S druge strane, upoznaju ono što s anglosaksonske strane nisu mogli: dodir drevne kulture, aristokratski sjaj i pedigre obitelji Rocha i njene gospodske haciende. U narednih sat vremena film će vrtoglavo promijeniti tri žanra. Prvo će se razviti jaki melodramski motiv zabranjene ljubavi anglosaksonskog junaka i vlastelinke (Penelopa Cruz). Film potom postaje zatvorska drama tipa "Orient Express". U završnici će se usmjeriti prema vestern potjeri u prostoru negdje između Sergia Leonea i Hustonovog "Blaga Sierra Madre".

Spomen "Sierra Madre" ovdje nije slučajan. Od Hustonovog remek djela na ovamo neovestern je bio savršeni žanr za prikazivanje rasula i degradacije nekad zdravog američkog supstrata. Posljednjih godina dva su filma - Saylesov "Lone Star" i Frearsov "Hi-Lo Country", crpili taj aspekt neovesterna. "All the Pretty Horses" - koji se zbiva 1949 - teži istom. Ali je nažalost slabiji od spomenutih filmova.

Thorntonovi "Svi lijepi konji" ima vizualni rekvizitarij spektakla. Prepun je eksterijera, vrtoglavih pejzaža, kaktusa i propinjućih konja. Ta dekorativna raskoš u čudnom je neskladu s duboko intimističkom prirodom filma koji se ponajprije sastoji od minimalističkih dijaloških situacija "lice u lice". Taj nesklad gabarita odraz je dubljeg proturječja Thorntonovog filma. Po širokom zamahu, gomili motiva koje zahvaća i likova koje elaborira Thorntonov je film epopeja. Svaki pojedini segment, međutim, teži intenzivnijoj drami koja se u konačnici ne razvija. Možda bi upravo zato bilo zanimljivo vidjeti Thorntonov 168-minutni director's cut: moguće je da bi u duljoj verziji film prodisao. Ovako se doima kao na brzinu prepričana lektira.