VijestiNajaveRecenzijeSound Of VisionKolumneSpecialForumImpressumSearchFAQ
infobox: U TROJE JE LJEPŠE!

KOMENTARI:

Još nema komentara na ovu kolumnu

Trenutno niste ulogirani pa ne možete ni dodavati komentare
« povratak
Kolumna: U TROJE JE LJEPŠE!

Kolumna: U TROJE JE LJEPŠE! U TROJE JE LJEPŠE!
(08.10.2004.)

Filmske trilogije - Part I

Sve veličanstvene stvari dolaze u trostrukim pakovanjima. Slažete li se? Ne? A što ako spomenutu izreku ograničimo samo na područje filma?
Neki od najvelebnijih i najimpresivnijih komadića kinematografije dolaze upravo u takvim, trostrukim aranžamanima. U serijalu od (kako temi i spada) tri nastavka osvrćemo se malo na fenomen trilogija na filmu. Za početak predlažem kraću lamentaciju o definiciji samog pojma, čisto da razjasnimo o čemu uopće pričamo.

TRILOGY

PART I - TRILOGIJA: DEFINICIJA POJMA

Što dakle jest a što nije filmska trilogija i koje uvjete neki niz filmova mora ispuniti da bi se uopće mogao nazvati trilogijom?

Pogledamo li u riječnik, Websterov primjerice, pod pojmom trilogije otkriti ćemo "seriju od tri drame koje, premda svaka za sebe na jedan način predstavlja kompletnu cjelinu, međusobno dijele višestruke zajedničke elemente a zajedno tvore jednu zaokruženu umjetničku sliku".
Pokušamo li opisano primjeniti na svijet pokretnih sličica Websterova se štura definicija širi i buja u nekoliko bitnih pretpostavki bez kojih se niti jedan trio filmova nemože okititi epitetom trilogije.

Kontinuitet i nezavisnost
Ovo je dakle osnovni vrlo jednostavan uvjet koji se otprilike da definirati ovako: Trilogija nisu tek tri filma koji međusobno dijele iste likove i tokove naracije. Dobra trilogija mora u kompletu predstavljati jednu zaokruženu cjelinu sastavljenu od tri različita dijela, koji se premda svaki za sebe samostojna i zaokružena djela međusobno nadopunjuju i ukupno uzevši dobijaju jednu novu epsku dimenziju. Dobar primjer ovog pravila su Coppolini "Kumovi" od kojih svaki za sebe dakle stoji kao solidno, čvrsto i samostalno filmsko ostvarenje čije se međusobne priče isprepliću i utaču jedna u drugu tvoreći na koncu jedan novi, moćan epski nadtok koji prožimlje sva tri filma.

(Različiti) Rogovi u (istoj) vreći
Je u stvari varijacija na već rečeno tj. svojevrstan odraz gornjeg pravila u ogledalu. Ovakva trilogija naime spoj je tri odvojene priče povezane zajedničkim okvirom dramaturškog univerzuma u kojem se iste odvijaju. Zvuči komplicirano ali je u pitanju vrlo jednostavno pravilo koje se najbolje očituje na primjeru "Terminator" serijala. Sva tri "T" filma variraju istu  premisu namjere pobunjenih strojeva da tijekom sveopćeg rata protiv ljudskog roda preokrenu jezičac na vagi povijesti u svoju korist slanjem kiborga ubojice natrag u prošlost sa zadatkom da ubije vođu otpora ljudi odnosno njegovu majku prije nego što on to zaista i postane. Svaki je film dakle misija za sebe, i svaki ima svoj jasno definiran početak i kraj no sva tri zajedno djele vrlo čvrst zajednički okvir (spomenuti rat ljudi i strojeva) u kojem ma kako različiti bili ipak djeluju kao zaokružena cjelina.

Vodootporno pripovijedanje
Treći zakon jasno kaže kako narativni plašt koji obuhvaća sva tri dijela trilogije jednostavno mora biti vodonepropustan. Neoprostiv je gaf naime ako se u međuodnosima dijelova trilogije potkradu logičke ili faktografske rupe. Ovakve greške strše u spomenutoj cjelini kao vol u kupusu i potpuno narušavaju užitak gledanja a sama trilogija nalikuje slupanom zidnom satu kojeg je sastavilo desetogodišnje dijete pogubivši pri tome nekoliko (desetaka) dijelova. Najbolji primjer vrhunskog vodootpornog pripovijedanja svakako je "Povratak u Budućnost" trilogija u kojoj usprkos nizu beskrajnih putovanja napred-nazad po vremenskoj crti i svoj sili ne(namjernih) izmjena prošlosti-sadašnjosti-budućnosti na koncu sve štima kao dobro podmazani švicarski...nožić (hehehe).

Darwinov princip
Zvuči kao poglavlje iz biologija, Ha? No u pitanju je tek zgodan štos koji ukazuje na jednan bitan čimbenik svake trilogije a tiče se njenih glavnih likova. Naime u osnovi junaci trilogija tijekom međusobnih interakcija i pod utjecajem događaja kojima  su izloženi i u kojima na ovaj ili onaj način sudjeluju neizbježno se mijenjaju, razvijaju i postaju kompleksniji. Princip ovog evolutivnog procesa varira od trilogije do trilogije ali je u svima krucijalan element za progres glavne priče koja se proteže kroz sva tri filma. Pa tako njeni glavni protagonisti primjerice doznaju nove stvari o sebi i svojem porijeklu kojih iz početka nisu bili svjesni (Luke Skywalker, Frodo), razvijaju se u potpuno nove osobe (Michael Corleone) ili postaju potpuna suprotnost onome što su bili na početku (Terminator). Make no mistake, ovo je jako bitan element što se kvalitete trilogije... naime rastežuću glavni tok priče kroz tri filma na koncu jednostavno morate doći do (barem jednog) važnog događaja od koji ih međusobno povezuje, definira i određuje i zbog kojega je u stvari priča i vrijedna pripovjedanja "in the first place" a kad do toga "velikog praska" napokon dođe glavni likovi na njega jednostavno moraju reagirati i on ih mora na neki način promijeniti (bilo da naši junaci evoluiraju ili devoluiraju u nešto drugo, treće ili četvrto) inače gube na svojoj uvjerljivosti i gledatelju postaju vrlo teški za poistovjećivanje, što je onda prava smrt i za njih i za trilogiju jer ruku na srce gledajući ih i mi želimo iskusiti svu njihovu muku, bol sreću i trijumf. Sve velike trilogije dakle odreda imaju zanimljive i (na ovaj ili onaj način) privlačne likove sa kojima se možda ne odmah iz početka, ali tijekom vremena svatko od nas na svoj način može poistovjetiti.

Midin Dodir
Da bi se tri filma ugodno sklopila u skladnu cjelinu potreban je i "midin dodir" koji će ih prekriti trajnom pozlatom kvalitetne trilogije. Svaka dobra trilogija dakle mora imati i "ono nešto", nedefinirani sastojak koji joj poput tajnog začina u dobrom jelu daje onaj "touch of class" koji je izdiže na "must see" pijedestal. U svakoj trilogiji riječ je o nečem drugom, no bez obzira govorimo li o epskom momentumu "Gospodara Prstenova", kompletno novom univerzumu "Ratova Zvijezda" ili pak o poigravanju zakonitostima prostor-vremena "Povratka u Budućnost" taj začin mora biti sveprisutan i mora podjenakom snagom prožimati sva tri njezina dijela, poput soli bez koje bi svaka trilogija bila tek bezukusni i bljutavi čorbuljak.

Personalni Metar
I na koncu, baš kao i kod svega ostalog u životu, svatko od nas ponaosob ima neki svoj đir kada su trilogije u pitanju. Neki svoj mali privatni metar kojeg najčešće ne koristi kako bi razmjerio dobre od loših trilogija već ga koristi pri određivanju osobnih favorita kada među onim dobrima treba odabrati one najbolje. Pozivam vas stoga da na našem forumu raspredete diskusiju o trilogijama, a ja ću Vam za uzvrat na ovom mjestu nakon što u slijedećem nastavku obradim "Tipologiju Trilogija",ponuditi i svoje vlastite odabire... u kompletu sa argumenitma naravno.

CU!

« povratak dahh
© 2003 popcorn.hr